Renault Trucks zet zijn investering in elektrische mobiliteit voort. Vanaf 2023 zal er een volledig elektrisch Renault Trucks-gamma beschikbaar zijn voor elk segment, met name distributie, bouw en langeafstandstransport. Om deze ontwikkelingen te ondersteunen en het meest complete en competitieve gamma op de markt te kunnen aanbieden, richt de onderneming een afdeling op die zich toelegt op elektrische mobiliteit. Zo bevestigt Renault Trucks zijn inzet om te transporteren zonder fossiele brandstoffen.
Om de doelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs te helpen halen, zijnde de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 1,5 graden Celsius in vergelijking met het pre-industriële niveau, wil Renault Trucks de vrachtwagenmarkt transformeren. Dit doet het door het aandeel verbrandingsmotoren te reduceren en zijn wagenpark geleidelijk te elektrificeren, om zo binnen 30 jaar koolstofneutraal te worden. Omdat vrachtwagens een levensduur van minimaal tien jaar hebben, zal geen enkele vrachtwagen die de fabrikant in 2040 op de markt brengt nog op fossiele brandstoffen rijden. Elektriciteit zal de dominante factor zijn in deze belangrijke transformatie richting koolstofvrij transport.
Een Z.E.-trekker en versie voor de bouwsector vanaf 2023
In maart 2020 begon Renault Trucks zijn tweede generatie elektrische voertuigen te produceren in de fabriek van Blainville-sur-Orne. De Franse fabrikant heeft nu het meest complete volledig elektrische gamma op de markt, gaande van 3,1 tot 26 ton. Met de Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. en de Renault Trucks Master Z.E. voldoet het aan de vereisten voor stadsvervoer, levering, distributie en afvalophaling.
Maar Renault Trucks wil de elektrificatie van voertuigen uitbreiden voor alle mogelijke toepassingen. De fabrikant bereidt zich voor om vanaf 2023 een Z.E.-trekker op de markt te brengen die tegemoetkomt aan de behoeften van regionaal en interregionaal vervoer. Tegen die datum zal ook een volledig elektrisch gamma voor stedelijke omgevingen beschikbaar zijn.
Vanaf 2025 zal Renault Trucks een segment kunnen aanbieden op brandstofcellen, voornamelijk voor langeafstandsgebruik.
Het doel is om tegen 2025 10% van de verkoop elektrisch te maken. Tegen 2030 moet dat 35% zijn.