Voor Renault Trucks zijn elektrische vrachtwagens een commerciële en industriële realiteit. De fabrikant begint in maart 2020 met de massaproductie van zijn D en D Wide Z.E. – elektrische vrachtwagens in zijn fabriek in Blainville-sur-Orne. Deze start betekent een belangrijk keerpunt in de transformatie van de stedelijke mobiliteit.
De serieproductie van Renault Trucks D en D Wide Z.E. is gestart in de Normandische fabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne. De fabriek die in bedrijf is sinds 1957, is gespecialiseerd in de productie van distributie trucks en vrachtwagencabines. Er worden dagelijks 240 cabines geproduceerd en 72 distributietrucks worden daar geassembleerd. Vanaf nu worden daar ook de elektrische vrachtwagens geassembleerd.
 Een aparte eenheid voor elektrische vrachtwagens
Om de productie van de elektrische modellen te garanderen, werden verschillende regelingen getroffen op de industriële site van Blainville-sur-Orne. Zo is het nieuwe Z.E.-gebouw, met een oppervlakte van 1.800 m² en gesitueerd in de buurt van de assemblagelijn van de trucks, volledig gewijd aan de technische activiteiten met betrekking tot elektrische voertuigen.
De nodige technische manipulaties worden uitgevoerd vanaf de assemblage van de Renault Trucks D en C Dit Z.E. – gebouw wordt ook gebruikt als opslagruimte voor componenten, waaronder een temperatuurgeregeld gedeelte dat is voorzien voor het opslaan van batterijen.
50 uur werk om een elektrische truck te maken
De productie van de elektrische vrachtwagens begint een week vóór hun passage op de lijn met de eerste aanpassingen die worden uitgevoerd in het Z.E-gebouw. Verschillende activiteiten die specifiek zijn voor een 100% elektrisch voertuig (aandrijving, motor, versnellingsbak, modulaire voedingsmodule, enz.) worden hier geassembleerd door bevoegde technici. Deze specifieke onderdelen worden vervolgens naar de lopende band geleid om op het voertuig te worden gemonteerd.
De Renault Trucks D en D Wide Z.E. worden geassembleerd op dezelfde assemblagelijn als hun dieselequivalenten. Aan het einde van de rij keren de elektrische vrachtwagens terug naar het Z.E. gebouw waar de gespecialiseerde technici de aanvullende technische bewerkingen en kwaliteitstests kunnen uitvoeren. In totaal zijn er ongeveer vijftig uur werk nodig om een ​​elektrische vrachtwagen te maken.
Renault Trucks schat dat de elektrische trucks tegen 2025, 10% van zijn verkoopvolumes zullen vertegenwoordigen.