Renault Trucks en GEODIS bundelen hun knowhow om een elektrische truck voor de stedelijke logistiek te ontwerpen. Het goederenvervoer in de stad evolueert: niet alleen verandert de uitstootreglementering, maar daarnaast worden ook de verplaatsingen beperkt terwijl de openbare ruimte aan tal van mobiliteitsvormen (bakfietsen, fietsen, steps …) aangepast moet worden.
Om voldoende goederen te kunnen aanvoeren en de steden te bevoorraden, zullen voertuigen met een tonnage van meer dan 3,5 ton een centrale rol blijven spelen. Met een volledig gamma elektrische voertuigen van 3,5 tot 26 ton die Renault Trucks in Frankrijk produceert, zet de constructeur zich al tien jaar in om de ecologische voetafdruk van de stadsdistributie te verminderen. GEODIS, dat de ambitie heeft om zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 30% terug te dringen, heeft zich ertoe verbonden om vanaf 2023 in 37 grote steden goederen koolstofvrij te vervoeren.
Met deze nieuwe samenwerking zetten de constructeur en zijn logistieke partner een stap verder in hun aanpak en bundelen ze hun knowhow om een gloednieuwe elektrische truck van 16 ton te ontwikkelen, waarvan de kostprijs vergelijkbaar is met die van een dieseltruck, wat een absolute voorwaarde is om die alternatieve motoren te democratiseren.Â
Een truck die perfect in het straatbeeld past
Binnen dit project dat de naam ‘Oxygen’ kreeg, werken de twee partners van bij het ontwerp samen om een voertuig te ontwikkelen dat aan alle beperkingen en vereisten van het distributievervoer in een stedelijke omgeving aangepast is: hinderlijke elementen zoals vervuiling en lawaai worden geëlimineerd terwijl de actieve en passieve veiligheid verbeterd worden om het leven van alle weggebruikers (voetgangers en stadsbewoners die zachte vervoersmiddelen gebruiken) aangenamer te maken.
Tijdens de eerste werkzaamheden werden al de volgende pistes uitgetekend:
- Meer veiligheid voor de bestuurder en de stadsbewoners dankzij de volgende ingrepen: een verlaagde cabine die de bestuurder een uitstekend direct zicht biedt om weggebruikers optimaal te beschermen; een grote voorruit en meerdere camera’s die de buitenspiegels vervangen en een 360°-zicht mogelijk maken; en langs de passagierszijde wordt een schuifdeur voorzien om de openingshoek van de deur te beperken.
- Meer comfort voor de bestuurder met een voertuig waar hij zowel links als rechts kan uitstappen. Het in- en uitstappen wordt vergemakkelijkt dankzij de, in vergelijking met een standaard distributietruck, aanzienlijk lagere instaphoogte.
- Een optimale ergonomie en een betere toegankelijkheid tot de laadruimte. Met het oog daarop wordt een samenwerking met koetswerkfabrikanten als derde partners overwogen om het laden en lossen in de stad gemakkelijker te maken.
- Geconnecteerde tools die de bestuurder in staat stellen om de logistieke operaties te vereenvoudigen en om zijn rondes te optimaliseren.
- Om dit voertuig perfect in een stedelijke omgeving te integreren en om het comfort van de chauffeur en de waardering voor zijn beroep te verhogen, hebben de ontwerpers van Renault Trucks zowel de contouren van de truck als het interieur van de cabine volledig hertekend.
De oplevering van het prototype is voorzien voor eind 2022. Dat wordt in de fabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne (Frankrijk) gebouwd. Dat is trouwens de eerste Europese fabriek die sinds 2020 elektrische trucks in serie bouwt.
De truck ondergaat dan vanaf 2023 praktijktesten in Parijs. Na die test in reële omstandigheden volgt een fase waarin het voertuig aangepast zal worden op basis van de feedback die de bestuurders geleverd hebben (gebruikscomfort, functionaliteit, opladen, enz.), terwijl ook onderzocht zal worden hoe de TCO geoptimaliseerd kan worden.