Renault Trucks bouwt dieselvrachtwagen van 12 ton om tot een elektrische vrachtwagen

Renault Trucks

Renault Trucks, pionier op het vlak van circulaire economie en elektrische mobiliteit, zet een belangrijke stap in de richting van koolstofvrij transport door een dieselvrachtwagen van 12 ton om te bouwen tot een elektrische vrachtwagen op batterijen. Dit project voor ( werd uitgevoerd in samenwerking met Novumtech en werd gerealiseerd met de financiële steun van
ADEME. Een initiatief dat op twee vlakken het verschil maakt omdat het enerzijds de natuurlijke rijkdommen beschermt en anderzijds de milieu-impact van voertuiggebruik beperkt.

Duurzaam transport is geen loze slagzin voor Renault Trucks! Dat bewijst de Franse constructeur eens te meer want hij legde zopas de laatste hand aan de ombouw van een vrachtwagen met verbrandingsmotor naar een elektrische vrachtwagen. Dit project heeft als doel om de ecologische, technische en economische relevantie van elektrische retrofits voor vrachtwagens te evalueren. Het werd mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking met Novumtech, een start-up gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van batterijen, en met de financiële steun van ADEME.

Circulariteit is immers een van de strategische assen waarop Renault Trucks zich baseert om het goederenvervoer koolstofvrij te maken. De constructeur, die zich ertoe verbindt om de levensduur van zijn voertuigen te verlengen, integreert zijn industriële activiteiten in een circulaire economie die steunt op drie pijlers: regenereren, ombouwen en hergebruiken.

In die optiek heeft Renault Trucks al tal van initiatieven gelanceerd, zoals de gebruiksduur van vrachtwagens bij transporteurs verdubbelen door de voorkeur te geven aan herconditionering in plaats van vervanging. Bovendien geeft de constructeur zijn tweedehandse vrachtwagens een tweede leven door ze om te bouwen volgens strenge industriële processen. Tot op heden werden al meer dan 1.500 vrachtwagens omgebouwd in de Used Trucks Factory in Bourg-en-Bresse en werden er 700 vrachtwagens geherconditioneerd in het Used Trucks Centre in Lyon. Dat vertaalt zich in een CO 2 -besparing van meer dan 5.000 ton.

De fasen in de transformatie

Voor de elektrische ombouw van de Renault Trucks D van 12 ton heeft Renault zich beperkt tot de strikt noodzakelijke wijzigingen: de motor en versnellingsbak werden verwijderd, net als de brandstoftank, het AdBlue-reservoir en de onderdelen die met de verbrandingsmotor verbonden zijn, zoals de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging, de pneumatische compressor voor de ophanging en de remmen, en de airco-compressor.

Deze onderdelen werden vervangen door een elektromotor die rechtstreeks op de aandrijfas is gemonteerd, een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 210 kWh, een ingebouwde lader van 22 kW, een elektrische pneumatische compressor voor de ophanging en de remmen, een hydraulische pomp voor de stuurbekrachtiging, een elektrische airco-compressor en een elektrisch verwarmingssysteem voor de cabine.

De volgende mijlpaal in dit project is de homologatie van de omgebouwde vrachtwagen om de conformiteit met de geldende reglementeringen te valideren. Zodra deze homologatie is voltooid, begint Renault Trucks in samenwerking met Clovis Grand Paris aan een testfase in reële gebruiksomstandigheden.

Dit retrofit-project, dat werd gerealiseerd dankzij het partnerschap met Novumtech, werd geconcretiseerd in de CampX-ruimte van Renault Trucks, die als doel heeft de technologische en commerciële innovatie te versnellen door synergieën te creëren tussen de medewerkers van Renault Trucks (engineeringteam in Lyon) en de start-ups.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.