Port of Antwerp-Bruges stelt vandaag de nieuwe vrachtwagenparking Ketenis voor. De gratis parking heeft 280 parkeerplaatsen en gaat vrijdagmiddag (31 maart om 13u) open. Op de parking komen in de nabije toekomst ook snelladers voor elektrische vrachtwagens.
Na vrachtwagenparking Goordijk (210 plaatsen) op de rechteroever van de Schelde, opent Port of Antwerp-Bruges op de linkerscheldeoever nu de gratis parking Ketenis met 280 parkeerplaatsen.
Het comfort en de veiligheid van de chauffeurs zijn een belangrijke bekommernis van Port of Antwerp-Bruges. De parking is omheind, verlicht en voorzien van camerabewaking, wifi en sanitair. Snacks en dranken zijn verkrijgbaar in automaten.
Daarnaast wil Port of Antwerp-Bruges hinder door geparkeerde vrachtwagens in de omgeving van de haven vermijden.
Toekomstgerichte investering
De nieuwe parking ligt dicht bij de huidige en toekomstige containerterminals op de linkerscheldeoever. Dit geeft de mogelijkheid om de parking in de toekomst overdag in te zetten als wachtparking voor vrachtwagens die te vroeg zijn voor hun afspraak op de terminal.
De totale investering bedraagt ca. 10 miljoen euro, waarvan ca. 2 miljoen euro Europese steun binnen de Connecting Europe Facility (CEF).
Een aanzienlijk deel van deze investering is gegaan naar de sanering van het terrein. Port of Antwerp-Bruges heeft hier haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opgenomen naar de toekomstige generaties.
In de ondergrond is meteen ook de voorbereiding voorzien voor laadinfrastructuur.
Port of Antwerp-Bruges is intussen bezig om parkings Ketenis en Goordijk in concessie te geven. De concessionaris zal de parking uitbaten en zorgen voor snelladers (300kW) voor elektrische vrachtwagens: minstens tien op Ketenis en minstens 5 op Goordijk.
Groene corridor Antwerpen-Zeebrugge
Deze maand zijn ook in de achterhaven van Zeebrugge voorbereidende werken gestart voor een vrachtwagenparking. Deze krijgt eveneens laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. Zo zal er een groene corridor voor het wegtransport ontstaan tussen de twee havengebieden.
Op die manier wil Port of Antwerp-Bruges ook de kip-of-het-ei-situatie mee doorbreken: er komen geen elektrische vrachtwagens omdat er geen laders zijn en omgekeerd. Zowel in Antwerpen als Zeebrugge zullen er op de vrachtwagenparkings snelladers zijn.
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Deze nieuwe parking is uitstekend gelegen bij de huidige en toekomstige containerterminals op de linkerscheldeoever. Parking Ketenis zorgt voor een beter comfort van en grotere veiligheid voor de vrachtwagenchauffeurs. Bovendien wordt deze parking dankzij de elektrische laadcapaciteit een essentiële schakel in het elektrische vrachtwagenververvoer tussen de havenplatformen van Antwerpen en Zeebrugge. Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen. Hoe duurzamer die motor draait hoe beter!”
Bron: TransportNieuws.be