Port of Antwerp-Bruges & CMB.TECH lanceren de Hydrotug 1, ’s werelds eerste sleepboot op waterstof

Port of Antwerp-Bruges en CMB TECH lanceren de Hydrotug 1

Port of Antwerp-Bruges en CMB.TECH kondigen vandaag een wereldprimeur aan: de Hydrotug 1, de eerste sleepboot op waterstof, is klaar om te worden ingezet in het Antwerpse havengebied. Deze baanbrekende ontwikkeling speelt een cruciale rol in de inspanningen van Port of Antwerp-Bruges om de eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. De Hydrotug 1 bevestigt de internationale voortrekkersrol van CMB.TECH in de transitie naar schepen, aangedreven door een milieuvriendelijke brandstof.

De Hydrotug 1 is de eerste sleepboot ter wereld die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die waterstof verbranden in combinatie met traditionele brandstof. Het schip maakt als eerste gebruik van de BeHydro V12 dual-fuel, medium-speed motoren – die elk 2 megawatt leveren – met een nabehandeling die voldoet aan de nieuwste EU Stage V-emissienormen. Dankzij deze motoren gebruikt het schip schone brandstoffen, wat voor de totale cyclus van de sleepboot resulteert in een algehele vermindering van 65% van het traditionele brandstofverbruik en van de bijbehorende emissies. De Hydrotug 1 slaat 415 kg gecomprimeerde waterstof op in 6 bundels op het dek en elimineert de jaaruitstoot van 350 auto’s.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Waterstof is een van de sleutels tot een economie en samenleving met een minimale impact op het klimaat. Als zodanig is het een van de grondstoffen, energiebronnen en brandstoffen van de toekomst. Port of Antwerp-Bruges wil zijn potentieel ten volle benutten en engageert zich als actieve pionier in de waterstofeconomie op Europese schaal. Met de Hydrotug 1, de eerste sleepboot ter wereld op waterstof, willen we een bron van inspiratie zijn én een voorbeeld voor andere havens.”

Annick De Ridder, Havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Port of Antwerp-Bruges koestert de ambitie om als ‘green port’ en als pioniers dé energiepoort van Europa te worden. Waterstof vervult in die ambitie een belangrijke rol. Net daarom is de lancering van de Hydrotug 1 een betekenisvol moment. De Hydrotug 1 kan op een combinatie van waterstof en traditionele brandstof varen en toont daarmee mooi het potentieel aan van de overgang naar schone energie in de scheepvaartindustrie. Dit is een mooi verhaal van Vlaamse samenwerking ook, met naast de Antwerpse link ook één met Oostende waar het waterstofgedeelte is afgewerkt, met Gent waar de motoren werden geproduceerd en met Zeebrugge vanwaar de sleeplier komt.”

Alexander Saverys, CEO CMB.TECH: “De Hydrotug 1 is het grootste waterstofschip ter wereld en het is “made in Europe”! We zijn blij en dankbaar dat Port of Antwerp-Bruges onze partner is. Port of Antwerp-Bruges deelt hetzelfde engagement als CMB.TECH om de scheepvaart koolstofvrij te maken en technologie te demonstreren die schaalbaar is. De Hydrotug 1 is opnieuw een grote stap in de richting van een koolstofvrije scheepvaart en illustreert de levendige energietransitie-industrie in Antwerpen, België en Europa.”

 

Specificaties van Hydrotug 1

  • Afmetingen: breedte: 12,5 m, totale lengte: 30 m, profieldiepte: 5 m, diepte van de schroeven: 5,9 m
  • Totale opslag van 415 kg gecomprimeerde waterstof in 54 individuele Type 3-cilinders, geïnstalleerd in 6 bundels op het dek
  • 2 x 2MW V12 dual-fuel BeHydro-motoren met nabehandeling conform EU Stage V (SCR en fijnstoffilter)
  • Trekkracht van 65 ton
  • Classificatie door Lloyd’s Register
  • Dubbele romp
  • Volvo Penta D8 MG Stage V voor hulptoestellen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.