Port-Liner gaat elektrische binnenschepen inzetten vanaf augustus

Port-Liner gaat elektrische binnenschepen inzetten vanaf augustus

Het Nederlandse bedrijf Port-Liner gaat elektrische schepen voor de Binnenvaart inzetten tussen Nederland en België, zo meldt ‘de Tijd’. Als alles volgens planning verloopt, zal het eerste volledig elektrisch aangedreven binnenschip in augustus actief zijn. Dit schip zal ingezet worden tussen Budel in Nederland en de Antwerpse haven.

Port-Liner bouwt in totaal 11 schepen, vijf kleine en zes grote. De kleinere (52 meter lang en 6,7 meter breed) zijn inzetbaar op alle Kempense kanalen. Ze kunnen 24 20 voetcontainers en 425 ton bulk vervoeren. Met de lithiumbatterij, kunnen deze schepen 15 uur varen. De grote schepen (110 meter lang en 11,4 meter breed) kunnen 270 containers laden. Vier lithium batterijen geven vermogen om 35 uur te varen.

De batterijen zitten in een soort container en zijn verwisselbaar. Dat gebeurt dan bij aankomst in de containerterminal. Ook kunnen ze opgeladen worden in vier uur. Het systeem is zo gemaakt dat de energiebron zelfs inwisselbaar is. Zo kunnen er ooit ook containers waterstof aangekoppeld worden zonder de basis van het schip te veranderen.

Vooruitzichten

Het eerste schip is dus gepland in augustus. Tegen het eind van 2018 zouden alle kleine schepen actief moeten zijn alsook de eerste twee grote. In de helft van 2019 zouden ze allemaal actief moeten zijn.

 

Alle schepen zijn zo opgebouwd dat ze in principe autonoom kunnen varen. Dat is een toekomst perspectief, want op dit moment kan dat op de meeste waterwegen nog niet, maar de technologie is wel al ingebouwd.

Elektrische schepen bouwen is een goede stap vooruit in het verminderen van de CO² uitstoot, maar er zijn nog duizenden schepen met dieselmotoren. Port-Liner gaat bij zulke schepen aan retrofitting doen. Dat wil zeggen dat schepen op traditionele brandstof omgebouwd worden tot elektrische vaartuigen. Ze worden dan voorzien van e-powerboxen die schippers dan kunnen leasen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.