Polluted Packaging Logistics moet eenvoudiger

afval vaten

Er zijn heel wat regels over de afvoer en verwerking van lege, ongereinigde chemische verpakkingen. Veel van die regels zijn bovendien vaag en voor interpretatie vatbaar. Er is dringend nood aan vereenvoudiging. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Polluted Packaging Logistics’, dat VIL heeft uitgewerkt met dertien bedrijven.

De logistiek van verpakkingen die met chemicaliën vervuild zijn, blijkt voor veel bedrijven een tijdrovende en kostelijke bezigheid. Het gaat om een continue en voorspelbare stroom, maar met versnipperde volumes. Het transport van deze lege verpakkingen is relatief duur, omdat er in essentie lucht vervoerd wordt.

Wirwar aan regels

Voor bedrijven die ze weg willen, zijn deze lege verpakkingen een vervelende reststroom die zo weinig mogelijk mag kosten. De regels om dit correct te organiseren zijn complex. Dat komt door de vele soorten verpakkingen (recyclage of niet) maar ook door wetgeving zoals ADR, labeling, ladingzekering, afvalstatus of niet, … Tegelijkertijd moet er rekening gehouden worden met veel regels om deze vaten correct te transporteren naar de juiste bestemming voor reiniging of verwerking.

VIL heeft daarom beslist om een beslissingsboom op te stellen. Deze geeft aan wat er gedaan moet worden met welke soort lege verpakking.

Oplossingen

In vergelijking met de grote bulkstromen waarmee de meeste chemiebedrijven te maken hebben, gaat het hier om vrij lage volumes, met een sterke geografische versnippering. Het opzetten van een consolidatiehub (bijvoorbeeld in de haven van Antwerpen), blijkt hierdoor economisch niet haalbaar, al lijkt het op papier een goede oplossing. Ook een multimodale oplossing blijkt niet interessant door de lage gewichtsdensiteit van de lege verpakkingen.

Het probleem kan wel aangepakt worden aan de bron. Bij het ontwerp van de verpakking moet reeds aandacht besteed worden aan de mogelijkheid tot hergebruik. Leveranciers dienen hun klanten beter te sensibiliseren over wat er met de vaten moet gebeuren na gebruik. Verpakking krijgen op dit moment vaak geen tweede leven meer, ook al is het technisch perfect mogelijk. Veel bedrijven staan echter niet open voor het gebruik van tweedehandsverpakkingen, uit vrees voor kwaliteits- of imagoproblemen.

Dit project is geen eindpunt. De Joint Meeting RID/ADR/ADN (Genève) keurde onlangs unaniem het voorstel van FEAD (de Europese vereniging van nationale afvalfederaties) goed om een technische werkgroep te starten voor de uitwerking van oplossingen met betrekking tot afvaltransport. De resultaten van dit VIL-project staan er op de agenda voor 2019.

Projectdeelnemers

3M, Agfa Materials, Basf, Bebat, Christeyns, Indaver, Janus Vaten, Renewi, Suez, Trafuco, TWZ Group, Vanheede Environmental Logistics en VLS Group Belgium.

Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.