Supply chains staan nog steeds onder immense druk door de groei van online winkelen, de uitdagende wereldmarkt en de hogere verwachtingen van de klant. Daar komen de extra drukte en onzekerheid door COVID-19 nog bij. Het is duidelijk dat efficiƫnte bezorgprocessen belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- Tijdens de lockdown in 2020 was 65% van de retailomzet online, vergeleken met 34% vĆ³Ć³r de crisis.
- Na drie gemiste of te late bezorgingen overwegen 78% van de klanten om op zoek te gaan naar een andere leverancier.
- 62% van de retailers hebben geen intelligente real-time data.
In zijn nieuwste e-boek, ‘Optimalisatie van de first mile en de last mile voor efficiĆ«nte bezorging‘, verkent leverancier van supply chain-technologieĀ ZetesĀ de oorzaken van mislukte bezorgingen en de kosten hiervan voor retailers en het milieu. Met het oog op de impact van de pandemie legt het e-boek uit hoe marktleiders erin slagen om duurzame, uitmuntende bezorgprestaties te leveren met behulp van technologie die de menselijke capaciteiten aanvult.
Niet-aflatende vraag van de consumentĀ
De uitbraak van COVID-19 heeft de verschuiving van fysieke naar online winkels verder versneld. Zes van de tien consumenten verwachten dat ze na afloop van de pandemie even vaak online zullen blijven winkelen. Om concurrerend te blijven, moeten retailers snelle bezorging met real-time updates aanbieden. Maar in een snel groeiende e-commercemarkt kan het aantal mislukte bezorgingen oplopen tot 20%.
Gevolgen voor de winstgevendheid, het merk en het milieuĀ
Meestal draait de retailer of de bezorger op voor de kosten van mislukte bezorgingen (naar schatting 15 euro per pakket), en bovendien staat de klantenloyaliteit onder druk. Bestelwagens stoten in verband met herbezorgingen 420.000 ton CO2 extra uit.
Supply chain-oplossingen
Van de first mile tot de last mile: elk contactmoment in de supply chain biedt een kans voor optimalisatie. Marktleiders realiseren vlekkeloze orderafhandeling met behulp van schaalbare technologie voor aanvulling van de menselijke capaciteiten en efficiƫnte data-uitwisseling. Het gaat hierbij onder andere om automatisering, vision-based en multimodale voice picking-technologie, moderne ePOD-oplossingen (electronic Proof Of Delivery), voorspellende data-analyse en proactieve alerts.
Bart Vleeschouwers, Business Development Manager bij Zetes: “Moderne supply chains zijn complex en bestaan uit meerdere lagen. Terwijl het aantal pakketten en de klantverwachtingen toenemen, is het tegengaan van mislukte bezorgingen cruciaal voor een duurzame toekomst. De pandemie biedt kansen voor e-commerce op de lange termijn, maar alleen voor retailers die voorrang geven aan technologische investeringen in zichtbaarheid en controle van de supply chain.“
Download het e-boek ‘Optimalisatie van de first mile en de last mile voor efficiĆ«nte bezorging‘.