North Sea Port zag na de brexit de goederenoverslag met het Verenigd Koninkrijk trager groeien dan die van andere landen. En tijdens de coronaperiode zakte die ook met 2 tot 3 procent. “Maar in het eerste kwartaal van dit jaar zagen we de volumes met het VK met 6 procent groeien. De overslag met het VK zit hiermee weer helemaal op het gemiddelde peil”, zegt Daan Schalck.
North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges hebben de eerste fase van de brexit goed verteerd. Dat hebben CEO van North Sea Port Daan Schalk en commercieel directeur van Port of Antwerp-Bruges Tom Hautekiet dinsdag 10 mei gezegd tijdens een interview in de marge van de economische missie. Beide havens en onder meer Flanders Investment and Trade zijn op een gezamenlijke economische missie naar het Verenigd Koninkrijk, georganiseerd onder het voorzitterschap van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Astrid. Van 8 tot 12 mei zet deze missie de Vlaamse havens als logistieke draaischijven tussen Groot-Brittannië en de wereld extra in de schijnwerpers.
Opportuniteiten
Het Verenigd Konikrijk blijft – ondanks brexit – een belangrijke handelspartner voor North Sea Port. Al jaren staat het bovenaan de lijst van belangrijkste landen. In 2021 nam het met 5 miljoen ton de derde plaats in (7,3% van de goederenoverslag via zeevaart).
Brexit bood immers ook opportuniteiten. North Sea Port zette in volle Brexitperiode een grenscontrolepost op voor de import van veterinaire producten van buiten de EU en verstevigde zijn positie als foodhaven. Handig voor de klant. Want onder één dak kunnen het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en de douane verpakte goederen voor humane en niet-humane consumptie, zowel bevroren als gekoeld, controleren, er stalen van in het laboratorium onderzoeken en de administratieve verrichtingen afhandelen.
Er wordt sinds Brexit dichter bij de klant gebouwd. North Sea Port is immers meer dan een transporthub. Zo weet de haven heel wat investeerders aan te trekken die magazijnen bouwen waarmee de e-commerce en de logistieke sector met zijn toegevoegde waarde en werkgelegenheid een boost kreeg.
“Door de gunstige ligging kunnen onze havens dé toegangspoort worden voor het Verenigd Koninkrijk naar de Schengenlanden”, aldus Daan Schalck.