Ondanks constructieve gesprekken vanmorgen en het eerder vanmiddag vrijmaken van de blokkades, heeft de groep treinbestuurders in dienst van NMBS op maandagnamiddag opnieuw een blokkade opgezet op een belangrijk spoorknooppunt in de Antwerpse haven. Het gaat om een vaste kern van een 20-tal actievoerders die eind augustus reeds het spoorvervoer verhinderde in Antwerpen-Noord. Ondanks het feit dat hun eisen niet gericht zijn tegen NMBS Logistics, viseren en beschadigen hun acties rechtstreeks het vrachtvervoer per spoor, de klanten van NMBS Logistics en de haven.
Geert Pauwels, CEO NMBS Logistics: “Deze actie is onverantwoord, ongegrond en nefast voor de hele Antwerpse haven, de klanten die rekenen op het spoorvervoer én voor de toekomst van NMBS Logistics. We hebben vanmorgen nog gesproken met de actievoerders, maar aangezien de eisen niet tegen ons gericht zijn, staat NMBS Logistics machteloos als de andere betrokkenen hun verantwoordelijkheid niet opnemen. Wij respecteren het stakingsrecht, maar we kunnen niet toestaan dat de actievoerders verhinderen dat onze mensen hun werk doen. We zullen indien nodig stappen ondernemen om de blokkades op te heffen. Wij nemen onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze klanten. We zullen extra mensen en middelen inzetten en alles in het werk stellen om de geplande transporten zo snel mogelijk te verzekeren.”
Maandag was resp. 100% en 90% van de medewerkers van NMBS Freight Services (afdeling binnen NMBS die prestaties (stationsoperaties) levert aan NMBS Logistics) te Antwerpen-Noord werkwillig in de ochtend- en middagshift. Bovendien wilde ook één op twee ingeplande treinbestuurders van NMBS Technics aan de slag gaan. Geen enkel personeelslid van NMBS Logistics neemt deel aan de manifestatie
Het management is vanmorgen onmiddellijk in dialoog getreden met de actievoerders, wat na de middag leidde tot het vrijgeven van de sporen en de locomotieven. Enige tijd later heeft de kleine groep treinbestuurders van NMBS Technics echter een nieuwe blokkade opgezet van de spooraftakking Schijnpoort, waar alle binnen- en buitengaande treinen moeten passeren en werd het spoorvervoer opnieuw verlamd.
NMBS Logistics, in volle herstructurering en private maatschappij sinds 2011, veroordeelt deze actie die de onderneming, de haven, het spoorvervoer ernstige financiële en imagoschade toebrengt. Deze manifestatie zet rechtstreeks de job op de helling van meer dan 800 mensen, waarvan circa 500 contractuele bedienden en arbeiders die, in tegenstelling tot de stakers, niet op hetzelfde vangnet van werkzekerheid bij NMBS kunnen terugvallen.
Welke zijn de omstandigheden?
Conform het herstelplan dat werd overeengekomen met de Europese Commissie in 2010, is NMBS Logistics actief op zoek naar een 200-tal extra treinbestuurders, in eerste instantie bij NMBS, maar ook op de markt. Het in dienst nemen van eigen treinbestuurders is noodzakelijk om als zelfstandige onderneming in een geliberaliseerde markt een competitieve speler te kunnen zijn. Werken met eigen personeel is immers een must om de planning en inzet van treinbestuurders in eigen beheer te kunnen uitoefenen, zodat de onderneming zelf maximaal kan instaan voor de kwaliteit van de trafieken. Momenteel doet NMBS Logistics nog beroep op NMBS als dienstenleverancier voor de besturing om het tekort aan treinbestuurders te overbruggen en het transport van alle trafieken te verzekeren.
NMBS Logistics heeft sinds maart 2012 zelf eigen treinbestuurders in dienst (waarvan meer dan 100 afkomstig van NMBS). Deze treinbestuurders – die vrijwillig zijn overgestapt van NMBS – nemen NIET deel aan de staking en deden dat ook niet eind augustus.
Wat vraagt NMBS Logistics aan treinbestuurders en wat biedt de onderneming in ruil?
Een eventuele transfer van statutaire treinbestuurders van NMBS naar NMBS Logistics gebeurt volledig op vrijwillige basis. De vrijwilligers behouden hun levenslange werkzekerheid! en alle voordelen van het statuut, ze blijven werknemer van NMBS Holding, maar worden ter beschikking gesteld van NMBS Logistics. NMBS Logistics vraagt effectief iets meer flexibiliteit in haar arbeidsvoorwaarden om meer marktconform te kunnen werken. Het gaat daarbij om maatregelen die bij andere spooroperatoren reeds lang zijn ingeburgerd. In ruil voor die extra flexibiliteit krijgen de treinbestuurders, zelfs in deze moeilijke economische tijden, ruime extralegale compensaties. Er is geen sprake van enig loonverlies, noch van ontslagen. De treinbestuurders die niet wensen over te komen behouden hun job binnen NMBS.