Nikola was een bedrijf om in de gaten te houden. Het bedrijf dat vrachtwagens bouwt en waterstof populair wil maken ligt onder vuur na claims over frauduleuze praktijken. De bal ging aan het rollen na klachten van Hindenburg Research. Nochtans begon de week nog goed voor Nikola na een aankondiging dat General Motors aankondigde om 2 miljard te investeren in Nikola. Trevor Milton, CEO bij Nikola, heeft de beschuldigingen alvast ontkent en beloofde om bewijs te leveren. Toch kreeg het aandeel intussen een flinke slag.
De beschuldigingen op een rijtje:
De Nikola One, de eerste vrachtwagen van Nikola zou niet functioneel zijn. Nikola publiceerde een video waar deze truck aan hoge snelheid rijdt. Maar volgens Hindenburg is dat in scène gezet. De vrachtwagen zou in de video van een heuvel afgeduwd worden en dus eigenlijk niet zelf rijden. De Nikola One werd ook getoond voor een live publiek, maar ook daar zou er een elektriciteitskabel gebruikt zijn om hem te doen rijden.
Een ander probleem dan. In het najaar van 2019 kondigde Nikola aan dat het een revolutie werkt die de batterij industrie zal veranderen. Hiervoor zou een bedrijf overgenomen worden, maar die deal ging niet door. De batterijen zouden zelfs niet bestaan. Daarom zou Nikola nu de batterijen van General Motors willen gebruiken.
Ten derde claimt Milton dat Nikola goedkope waterstof kon maken die meer dan 80% goedkoper was dan de concurrentie. Hij heeft intussen aangegeven dat Nikola dit niet zal kunnen.
Ten slotte zegt Hindenburg dat de orderboek van Nikola ook fictie is. Zo zou U.S. XPress voor 3,5 miljard aan bestellingen hebben geplaatst. Maar het bedrijf bezit maar een derde van dat kapitaal, dus dit lijkt onrealistisch.
Bewijzen
Trevor Milton zegt dat hij de beschuldigingen makkelijk kan weerleggen. Hij doet dat echter niet om het onderzoek niet te verstoren. Nikola gelooft ook dat het Hindenburg rapport en de opportunistische timing ervan bedoeld is om het bedrijf negatief voor te stellen bij investeerders en de markt negatief te beïnvloeden. Hierdoor zouden short sellers, zoals Hindenburg financieel voordeel behalen.