Nieuwe TGW Stingray shuttles zijn sneller en duurzamer

TGW Stingray Shuttle

De afwerking gemaakt van lokaal gewonnen hout bespaart de nieuwe generatie Stingray-shuttles 25 ton plastic per jaar. Dit is een stap in de richting van duurzamere, efficiëntere en betrouwbaardere shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren.

Thomas Gruber-Blanka, Director Product Management bij TGW benadrukt de impact van de nieuwe shuttles: “De nieuwste Stingray-generatie combineert de hoogste prestaties en betrouwbaarheid met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Gebruikers profiteren van een extreem korte inbedrijfstellingstijd dankzij het Plug & Play-concept. Volledige datatransparantie maakt ook conditiemonitoring en voorspellend onderhoud mogelijk. Beide dragen bij aan een optimaal onderhoudsschema en verhogen de beschikbaarheid.”

Ingebouwde energiebesparingsfunctie

De nieuwe generatie Stingray-shuttles bespaart een aanzienlijke hoeveelheid energie tijdens de honderden versnellingen en vertragingen per dag. De Stingray slaat remenergie op in energiecondensatoren en stelt deze vervolgens beschikbaar voor alle voertuigen op hetzelfde niveau voor acceleratie. Dit bespaart energie bij het accelereren. Bovendien zijn alle shuttle- en bakkenliften uitgerust met een standaard recuperatiefunctie die ongebruikte energie terugvoert naar het elektriciteitsnet.

Tot 90 percent minder handmatige interventie en 10 percent hogere systeemprestaties

De Stingray voert ook automatische gezondheidschecks van het systeem uit, detecteert verwrongen bakken en lost het probleem op zonder menselijke tussenkomst. Op deze manier worden handmatige interventies met tot 90% verminderd en de onderhoudsinspanningen tot 75%.

Toch ligt de grootste kracht van de shuttles in hun maximale prestatiebereik, of het nu gaat om orderverzamelen of orderconsolidatie, in normale, gekoelde en diepvriesomgevingen. Bovendien kunnen opslagtoepassingen met lagere prestatievereisten ook efficiënt worden afgedekt door het principe van roaming shuttles toe te passen.

Met een capaciteit van meer dan 1.500 beladingdragers per gang per uur is de nieuwste generatie shuttles de krachtigste ter wereld. De prestaties zijn 10% hoger dan die van zijn voorganger. Daarnaast zijn de individuele Stingray-shuttles 20% sneller, met een topsnelheid van 5 m/s.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.