Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in WalloniĆ« nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. Er komen op 1 januari geen betalende tolwegen bij. De tarieven voor de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel zijn op 1 juli geĆÆndexeerd.
De software van ingeschakelde OBUās (On Board Units) van de zeven dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in BelgiĆ« zal automatisch geĆ¼pdatet worden met de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari in WalloniĆ« van kracht zijn. De zeven dienstverleners zijn momenteel AxxĆØs, Eurotoll, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.
Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In Belgiƫ of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende
voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.
Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert
drie MTM-categorieƫn (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke
Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
Op 1 januari zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de downloadpagina van Viapassā website. Je kan de tarieven die vanaf dan gelden alvast hier consulteren:
https://www.logistiek.be/wp-content/uploads/2022/12/VIAPASS_Kaarten-NL_2023-01_1_Belgie-1.pdf