De gloednieuwe Mantsinen 300 mobiele overslagkraan, eigendom van Van Moer Logistics, is gearriveerd in Antwerpen. Deze krachtpatser werd per schip vervoerd vanuit Rauma, Finland, en heeft een vijfdaagse reis achter de rug. Na aankomst op de ATO-terminal wordt de kraan getest en voorbereid op zijn uiteindelijke bestemming: de Haven van Brussel.
Indrukwekkende kracht en veelzijdigheid
Met een capaciteit van 80 ton, een bereik van 28 meter en een gewicht van maar liefst 376 ton, is de Mantsinen 300 een van de grootste en meest robuuste mobiele overslagkranen op de markt. Dankzij de hybride aandrijving met een stage 5 dieselmotor produceert de kraan aanzienlijk minder uitstoot. Bovendien kan hij draaien op HVO-brandstof, wat zorgt voor een emissiereductie tot wel 90%.
De kraan is voorzien van een volautomatische snelwissel, waarmee vanuit de cabine eenvoudig gewisseld kan worden tussen aanbouwdelen zoals een spreader of een bulkgrijper van 14mยณ. Deze flexibiliteit maakt de kraan geschikt voor een breed scala aan toepassingen, van containeroverslag tot bulkgoederen.
Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics, benadrukt:
“De veelzijdigheid van deze kraan stelt ons in staat om perfect in te spelen op de diverse behoeften van de industrieรซn in de Haven van Brussel. Dit is een belangrijke investering in flexibiliteit en efficiรซntie.”
Nieuwe mogelijkheden voor de Haven van Brussel
De Mantsinen 300 wordt de grootste mobiele overslagkraan in de Haven van Brussel. Deze indrukwekkende aanwinst ondersteunt de groeiende vraag naar efficiรซnte en duurzame logistieke oplossingen. De kraan is ideaal voor het laden en lossen van zowel containers als bulkgoederen vanuit schepen en wagons.
Van Moer Logistics stelt de kraan ook beschikbaar aan bedrijven in en rond de haven. Dit vergroot niet alleen de capaciteit, maar speelt ook een sleutelrol in de modal shift naar duurzamer transport via water en spoor. Minder vrachtverkeer op de wegen betekent een lagere ecologische voetafdruk en een efficiรซntere logistieke keten.
Gert Van der Eeken, CEO van Port of Brussels, zegt:
“De komst van de Mantsinen 300-kraan markeert een belangrijke stap in de modernisering van onze haveninfrastructuur. Hiermee zetten we volop in op duurzaamheid en verdere ontwikkeling van het Brussels Gewest.”
Belangrijke feiten op een rij
- Model: Mantsinen 300
- Capaciteit: 80 ton
- Bereik: 28 meter
- Gewicht: 376 ton
- Locatie: ATO-terminal in Antwerpen, uiteindelijke bestemming: Haven van Brussel
- Brandstof: Stage 5 dieselmotor, compatibel met HVO-brandstof