De transportsector staat voor een grote uitdaging: tegen 2050 moet vrachtvervoer volledig zero emissie zijn. De overgang naar duurzame alternatieven is volop aan de gang, met elektrificatie als een van de meest gekende opties. Daarnaast spelen ook andere, vaak minder gekende alternatieve brandstoffen zoals waterstof, HVO, bio-diesel, bio-LNG en e-diesel een sleutelrol.
Het NAFT-project helpt bedrijven inzicht te krijgen in de best passende oplossingen voor hun specifieke situatie en ondersteunt hen in het maken van strategische en rendabele keuzes.
Welke alternatieven zijn geschikt?
NAFT biedt bedrijven een helder overzicht van beschikbare en toekomstige brandstoffen en analyseert hun impact op kosten, infrastructuur en haalbaarheid. Deelnemers krijgen toegang tot een flexibel beslissingsmodel en praktische tools om onderbouwde keuzes te maken.
Een breed draagvlak in de sector
Het project, in samenwerking met Universiteit Antwerpen, brengt belangrijke spelers uit de sector samen, waaronder transporteurs, verladers, voertuigconstructeurs, brandstofleveranciers en financieringsinstellingen. Onder meer Atlas Copco Air NV, Colruyt Group, Comfort Energy, Gilbert De Clerq, Handico Trucking, ING, IVAGO, MOW Vlaanderen, ProxiFuel NV, Scania, Transport Nagels, Transport Schreurs en Xwift zetten hun schouders onder dit initiatief. NAFT wordt gefinancierd door VLAIO.
Deelnemer aan het woord
“De toekomst van transport is duurzaam, maar de weg ernaartoe is complex. Dankzij NAFT krijgen we een duidelijk overzicht van de mogelijkheden en kunnen we gefundeerde keuzes maken voor onze vloot.” โ Bart Schreurs, Transport Jos Schreurs
De toekomst is nu
De vraag is niet langer รณf, maar wรฉlke alternatieve brandstoffen de conventionele diesel zullen vervangen. NAFT helpt bedrijven de juiste keuzes te maken en zo hun transport duurzamer en toekomstbestendig te maken.