De activiteiten op de vaarweg naar en in het havengebied van North Sea Port leiden soms tot pieksituaties waardoor de scheepvaart niet altijd efficiƫnt verloopt. Om dit te verbeteren hebben de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (de Nederlandse Rijkswaterstaat en het Vlaamse agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust), North Sea Port en de nautische dienstverleners (zoals bijvoorbeeld scheepvaartbegeleiders, sleepdiensten en loodsen) op 6 mei hun bestaande werkafspraken verruimd.
Schip centraal
Een veilige, vlotte en tijdige afwikkeling van het zeevaartverkeer vraagt om een optimale samenwerking tussen alle betrokken partijen. Hierbij staat het schip centraal. Het is aan de klant om aan te geven wanneer het schip de bestemming in de haven moet bereiken en wanneer het opnieuw moet vertrekken. Het is aan de haven, de overheden en aan de nautische dienstverleners om aan deze belangen tegemoet te komen.
Groter werkingsgebied en meer partners
Het werkingsgebied is daarbij ook uitgebreid: naast het Kanaal Gent-Terneuzen zijn nu ook het Sloegebied in Vlissingen en de Braakmanhaven in Terneuzen opgenomen, samen met de ankerplaatsen op de Westerschelde. Hierdoor is het hele werkingsgebied voortaan opgenomen. Ook het aantal partners is uitgebreid met in het bijzonder de bootlieden die de schepen vastmaken. De partners in de nautische keten kunnen ook op lange termijn plannen en beter inspelen op verwachte pieksituaties, slecht weer of stremmingen van het scheepvaartverkeer.
Transparant en betrouwbaar
Bij het opstellen van de planningen wordt rekening gehouden met onder meer de eigenschappen van een schip, infrastructurele beperkingen, nautische randvoorwaarden, het verkeer en de weersomstandigheden. Zo worden de planningen meer betrouwbaar. Afwijkingen van de definitieve ketenplanning tijdens de uitvoering mogen niet leiden tot vertragingen van andere schepen.
Belangrijke ontwikkelingen binnen het beheersgebied, zoals de ingebruikname van de Nieuwe Sluis in Terneuzen in 2022 of de evolutie van het scheepvaartverkeer, kunnen aanleiding geven tot aanpassingen van de werkafspraken.
De werkafspraken zijn mee mogelijk gemaakt door Boluda Towage Europe, DAB Loodswezen (Maritieme Dienstverlening en Kust), De Eendracht, Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, Montis Mooring, Multraship Towage & Salvage, North Sea Port, Regionale Loodsencoƶrporatie Scheldemonden, Verenigde Bootlieden Terneuzen en de Vlissingse Bootliedenwacht.