Is LNG een milieuvriendelijk alternatief als brandstof voor vrachtwagens? En wat doen de vrachtwagenbouwers hiermee? We vroegen het Lars MÃ¥rtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks.
Door diesel te vervangen door vloeibaar aardgas of biogas is het mogelijk om de CO2-uitstoot van zware trucks drastisch te verminderen. Vloeibaar aardgas of LNG (Liquefied Natural Gas) wordt momenteel vooral binnen de industrie gebruikt, maar het beschikt over uitstekende eigenschappen om een alternatieve voertuigbrandstof te worden die grote voordelen voor het milieu biedt. Dat is de mening van Volvo Trucks, dat zich nu volop focust op haar ontwikkeling van met gas aangedreven trucks voor zwaar transport voor middellange en lange afstanden.
Een lagere uitstoot door zwaar verkeer is een uitdaging die zowel politici als transportaankopers, transportbedrijven en voertuigfabrikanten aanbelangt. In mei presenteerde de EU een regelgeving waarin de CO2-cijfers van zware voertuigen vanaf 2019 moeten worden aangegeven met als doel de CO2-uitstoot nog verder terug te dringen.
“Veel van onze klanten – en ook hun klanten – leveren al grote inspanningen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Deze regelgeving zal de verdere ontwikkeling van voertuigen met een lagere uitstoot een duw in de rug geven. Hier zien we een duidelijke opportuniteit om het marktaandeel van LNG te vergroten als een vitaal onderdeel van de oplossing. Onze visie bestaat erin dat Volvo-vrachtwagens uiteindelijk een nuluitstoot zullen hebben. Dit kan echter niet aan de hand van één enkele oplossing, maar door meerdere oplossingen tegelijk te implementeren”, zegt Lars MÃ¥rtensson.
Aardgas is een fossiele brandstof die tot 20 % minder CO2 uitstoot dan diesel. Indien biogas wordt gebruikt, dan kan de impact op het klimaat zelfs tot 100 % worden teruggedrongen.
Door het gebruik van methaan in vloeibare vorm (LNG – Liquefied Natural Gas) wordt het mogelijk om grote hoeveelheden brandstof op te slaan en dus het vereiste rijbereik voor langeafstandsopdrachten te verzekeren. Zowel aardgas als biogas bevatten vooral methaan, een sterk broeikasgas. Daarom is het zeer belangrijk dat het risico op gaslekken tot een minimum wordt beperkt tijdens het transport, tanken en gebruik van het voertuig.
In tegenstelling tot biogas, dat tot nu toe slechts in beperkte hoeveelheden wordt geproduceerd, is de beschikbaarheid van aardgas op lange termijn vanuit een wereldwijd perspectief zeer gunstig. Dit is een belangrijke voorwaarde voor een grootschalige toepassing, net als een competitieve prijs. In vele Europese landen is aardgas goedkoper dan diesel. De Europese Commissie en haar lidstaten voorzien in hun actieprogramma’s bovendien een strategie voor de uitbreiding van de LNG-infrastructuur met als doel om de energietoevoer binnen Europa op lange termijn te verzekeren.
“Dit gezegd zijnde is vloeibaar aardgas veruit het beste milieuvriendelijke alternatief op de markt voor zwaar transport voor lange afstanden. Wat we nu nodig hebben, zijn met gas aangedreven trucks die de concurrentie met dieselvoertuigen aankunnen op het vlak van prestaties en brandstofverbruik. Daarnaast is er een continue uitbreiding van de LNG-infrastructuur vereist. Op beide vlakken werd er al enorm veel vooruitgang geboekt”, zegt Lars MÃ¥rtensson.