Lineas Intermodal vermindert druk op Antwerps verkeer

Lineas Intermodal

Lineas Intermodal haalde tussen januari en september 2018 meer dan 35.000 vrachtwagens (45% meer als in 2017) uit het Antwerpse verkeer met zijn snelle spoorverbinding tussen linker- en rechteroever (de ‘LORO-verbinding’). Dat zijn bijna 1.000 vrachtwagens per week. Lineas Intermodal plant een hogere capaciteit in 2019 om de groei te accommoderen, en zet zo resoluut in op een intelligentere transportmix om de mobiliteitsproblemen op de Antwerpse ring te verlichten.

Sinds april 2016 verbindt Lineas Intermodal de Linker- en Rechteroever in Antwerpen met de hoogfrequente LORO-verbinding. Deze grote investering begint meer en meer zijn vruchten af te werpen. De spoorvrachtvervoerder reed tussen januari en september 2018 namelijk al 1.156 treinen, een stijging van 34% t.o.v. dezelfde periode in 2017. Deze treinen vervoerden in totaal 35.182 containers met een gewicht van 565.930 ton, een stijging van resp. 45% en 44%.

Sam Bruynseels, managing director van Lineas Intermodal: “Klanten merken de voordelen van de LORO-verbinding. Wanneer de volgende fase van de Oosterweelwerken van start gaan, komt het mobiliteitsprobleem in Antwerpen op een hoogtepunt – binnenkort staan we permanent gezamenlijk stil op de baan. De LORO-verbinding is een concreet voorbeeld van hoe we bij Lineas creatief nadenken om de mobiliteit te verbeteren.”

De cargo die via de LORO-verbinding wordt vervoerd, heeft vooral internationale bestemmingen: een vierde van de vervoerde containers reizen nadien via het Green Xpress Network van Lineas naar belangrijke Europese hubs, waaronder Bazel, Ludwigschafen, Lovosice, Wels en Wenen.

Geert Pauwels, CEO van Lineas: “De LORO-verbinding is een lokaal voorbeeld van wat we op Europees niveau aan het doen zijn met ons Green Xpress Network. Met dit innovatief spoorproduct willen we vrachtvervoer van de weg naar het spoor shiften om zo de mobiliteit, CO2-uitstoot en luchtkwaliteit drastisch te verbeteren. Tegen 2030 gaat het vrachttransport in Europa met minstens 30% groeien – stel u voor wat de negatieve gevolgen zullen zijn als dit allemaal op onze wegen terechtkomt.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.