Linde Material Handling lanceert twee nieuwe trucks voor het marktsegment “licht logistiek gebruik”, zoals in supermarkten. De Linde D06 en D08 compacte double stacker stapelaars kunnen een gewicht van respectievelijk 600 en 800 kg opheffen met de hoofdheffing en 1.600 kg en 1.800 kg met de initiële heffing. Deze robuuste machines zijn krachtig, maar toch erg veilig en bieden heel wat comfort en gebruiksgemak. In België worden deze ‘double stackers’ verdeeld door Motrac Handling & Cleaning.
Werknemers in de voedingsindustrie moeten aan verschillende eisen voldoen wanneer ze pallets met goederen verplaatsen in het magazijn, in de winkel, over hellingen en in laadzones voor vrachtwagens. Daarvoor is snelheid nodig, zonder dat veiligheid als topprioriteit uit het oog wordt verloren, ook niet als het druk wordt. Daarom werden de double stacker stapelaars van Linde uitgerust met talloze functies die de bestuurder beschermen tegen Omdat double stacker stapelaars zo veelzijdig zijn, worden ze erg vaak ingezet als ondersteunend materiaal in opslagplaatsen. Op de LogiMAT-vakbeurs onthulde Linde Material mogelijke gevaren. Het begint al bij het ontwerp en de lange dissel met laag montagepunt die voor een veilige afstand zorgt tussen de gebruiker en de truck. De “SafetySpeed”-functie regelt de snelheid van de truck op basis van de positie van de dissel, hoe kleiner de hoek van de dissel, hoe lager de trucksnelheid. De “SafetyLift”-functie voorkomt dat de truck ongewild de lading opheft of laat zakken als de dissel in de verticale positie staat. De heffuncties kunnen in die positie alleen worden geactiveerd wanneer de ‘Creep-Speed’- knop wordt ingedrukt. De voeten van de bestuurder worden beschermd door het chassis uit diepgetrokken staal en de stabilisatiewielen die binnen de contouren van de truck blijven.
Vier verschillende remsystemen helpen de bestuurder bij het voorkomen van aanrijdingen. Zo remt de truck automatisch wanneer de bestuurder de gashendel loslaat of de bewegingsrichting wijzigt. De truck kan ook niet achteruit rollen wanneer hij een helling oprijdt. Om bruusk stoppen te vermijden, wordt het remmen uitgesteld tot net voor de truck tot stilstand komt. Het elektromagnetische remsysteem wordt geactiveerd wanneer de gebruiker de dissel naar de bovenste of onderste positie beweegt en de mechanische weerstand verhindert ongecontroleerd remmen. Bovendien is de noodstopknop bereikbaar van eender welke zijde om de double stacker stapelaar snel en op een gecontroleerde manier tot stilstand te brengen.
De hefmotor heeft een gevoelige en nauwkeurige aansturing. De vorken wordt vertraagd voordat ze de grond raken door de “Soft Landing”-functie die ervoor zorgt dat de goederen met zorg worden behandeld. De gebruiker behoudt een goed overzicht over de lading en de vorkarmen door de mast, zelfs wanneer de optionele goederensteun of de mastbescherming uit polycarbonaat of draadgaas is aangebracht.
Innovatieve stabilisatiewielen
Om aan de strengste eisen te kunnen voldoen, heeft Linde de nieuwe double stacker stapelaars uitgerust met een onderhoudsvrije AC-motor van 1,2 kW met booster die automatisch een hoger koppel toepast wanneer de truck uit een put rijdt, pallets verplaatst of een helling oprijdt. Voor verbeterde tractie en stabiliteit heeft de truck een driepuntsondersteuning met twee innovatieve stabilisatiewielen. Deze zijn zacht genoeg zodat ze niet slippen en ze helpen om slijtage aan het aandrijfwiel te voorkomen. Tegelijkertijd zorgen harde schokdempers ervoor dat de truck altijd een goede grip op de ondergrond heeft, zelfs in bochten.
De double stacker stapelaars zijn uitgerust met een standaard hefmast die een gewicht van 600 kg of 800 kg kan optillen tot een hoogte van 2024 mm met de hoofdheffing. Dankzij de nieuwe palletaanslag kan de bestuurder er zeker van zijn dat de pallet op de lastarmen (initiële heffing) zich op dezelfde afstand bevindt als de pallet op de vorkarmen (hoofdheffing). Dit vergemakkelijkt het snel en gelijktijdig heffen en laten zakken van twee pallets en voorkomt schade door verkeerd opgetilde goederen.
Alle bedieningselementen zijn ergonomisch gegroepeerd op de dissel en kunnen worden bediend met de duimen of wijsvingers van beide handen, zelfs wanneer de gebruiker handschoenen draagt. De gebruiker kan de knop voor ‘Creep-Speed’ gebruiken om de truck ook op kleine oppervlakken makkelijk te manoeuvreren terwijl de dissel verticaal staat, met een maximale snelheid van 1,5 km/u. Een digitale, multifunctionele display geeft informatie over de status van de batterij, het aantal werkuren van de truck, de onderhoudsstatus en eventuele storingen. Alle belangrijke onderdelen van de truck zijn goed toegankelijk onder het motordeksel om het onderhoud te vergemakkelijken.