Op een oppervlakte van 155.000 vierkante meter bouwt Levi Strauss & Co. een van Europa’s grootste logistieke hubs voor modeartikelen en accessoires. Het denimmerk consolideert daarmee zijn fulfilmentprocessen op één centrale locatie. Met een go-live gepland voor november 2023 levert TGW de sterk geautomatiseerde fulfilmentoplossing voor omnichannel-operaties.
Levi Strauss & Co. consolideert zijn Europese fulfilmentprocessen in een warehouse van 155.000 vierkante meter. Het doel is om sneller en efficiënter in te spelen op de eisen van de markt, levertijden te verkorten en de groei over alle verkoopkanalen te versnellen. De nieuwe locatie helpt Levi Strauss & Co. om de duurzaamheid, flexibiliteit en digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketen te verhogen. ‘We zijn verheugd dat we de kans hebben gekregen om samen te werken met de warehouse-
Sterk geautomatiseerde logistieke hub
De kern van de oplossing is TGW’s sterk geautomatiseerde goods-to-person fulfilmentsysteem FlashPick®. Dit systeem gaat flexibel om met onvoorspelbare en fluctuerende orderstructuren.  Bij veranderingen in distributiekanalen (winkels, online en retail) of orderstructuren, past FlashPick® zich efficiënt aan de nieuwe eisen aan en ondersteunt zo de groei van het denimmerk.
Gemiddelde doorlooptijd van slechts tien minuten
Op piekdagen worden tot 350.000 pakjes verzonden. De gemiddelde doorlooptijd van orderontvangst tot verzendklare verpakking is slechts 10 minuten. Het project is opgesplitst in twee fases. In de eerste fase – gepland om in 2023 live te gaan– zal een jaarlijkse verwerkingscapaciteit van maximaal 33 miljoen artikelen worden bereikt. In de tweede fase van het project, zal dit aantal stijgen tot 55 miljoen dankzij een toename in de opslagcapaciteit en bijkomende picking-werkstations.
TGW Warehouse Software als centrale interface
De oplossing is gebaseerd op een automatisch miniloadmagazijn en een shuttlesysteem van vijf gangen met in totaal 830.000 opslagplaatsen. Het shuttlesysteem bevoorraadt tien PickCenter One-werkstations. Hun ontwerp is gebaseerd op een ‘One Source. One Target’-aanpak, die snelle en nauwkeurige orderpicking mogelijk maakt. Alle modules zijn verbonden met een energiezuinig KingDrive®--conveyorsysteem dat 8 kilometer lang is.
De TGW Warehouse Software helpt Levi Strauss & Co. om de strenge eisen van een omnichannel-operatie beheersbaar te maken en is een integraal onderdeel van de oplossing. Het is verantwoordelijk voor het plannen, monitoren en optimaliseren van alle fulfilmentprocessen.
Focus op duurzaamheid
Om de hulpbronnen zo efficiënt mogelijk te gebruiken, wordt tot 70 procent van de binnenkomende dozen hergebruikt voor verzending. Een innovatief robotsysteem van TGW plaatst de dozen automatisch in bakken. Bovendien vermijdt Levi Stauss & Co. het gebruik van plastic polybags door de artikelen rechtstreeks in dozen of papieren zakken te picken.
Snelle doorlooptijden, betere service
‘Levi Strauss & Co. heeft ervaring met logistiek. We zijn trots dat ze vertrouwen op onze automatiseringsexpertise’, benadrukt Johann Steinkellner, CEO Central Europe bijTGW. ‘Met FlashPick® kunnen e-commerce, retail en detail efficiënt worden gecombineerd. Dit is een belangrijk concurrentievoordeel voor bedrijven met een omnichannel-businessmodel zoals Levi Strauss & Co.’