Naar traditie worden de “Trends Gazellen Transport & Logistics” uitgereikt tijdens de laatavondopening van de Prologistics-beurs.
Editie 2012 van de “Trends Gazellen Transport & Logistics” werd in Brussels Expo gepresenteerd door jounalist Frédéric Deborsu. Die verklaarde dat hij als RTBF-journalist was gekozen om voor een overwegend Vlaams publiek te spreken omdat Franstalige journalisten nu éénmaal goedkoper zijn dan Vlaamse…
Dat werd minder grappig dan bedoeld, toen nadien uit de cijfers bleek dat onze sector schat dat 16% van het vrachtvervoer via cabotage wordt ‘verziekt’. De hoge Belgische loonlasten worden daarvoor als hoofdoorzaak aangegeven. Volgens de officiële Europese cijfers zou cabotage overigens ‘slechts’ 6% bedragen.
Tommy Browaeys van Biblio (uitgever van Trends Top) illustreerde verder de sombere resultaten van hun recente enquête bij 50 Belgische ondernemers uit de logistieke sector. Daaruit bleek dat er sinds de crisis van 2008 een overaanbod ontstond op de transport markt, waardoor de prijzen onder druk blijven staan.
Helaas blijven de loon- en brandstofkosten doorstijgen, waardoor vele ondernemingen een steeds slechtere rendabiliteit behalen, die tot financiële moeilijkheden kan leiden. 17% van de ondervraagden verwacht een verdere krimp in zijn omzet te voelen. Om aan deze moeilijke marktomstandigheden het hoofd te bieden werden 3 recepten aangereikt:
- Doortastende kostenbeheersing
- Automatiseringsprojecten doorvoeren
- Hogere kosten doorrekenen aan de klant. Slechts 6% van de ondervraagden bleek in staat om dit te doen. Vorig jaar verklaarde nog 10% dit te kunnen. Â Als succesvoorbeeld werd de Jost Group aangehaald, die de itlb-index hanteert voor haar klant Carrefour.
Hieronder staan de lauraten van de “Trends Gazellen Transport & Logistics 2012”, die aantonen dat er onder moeilijke marktomstandigheden, toch goed zaken valt te doen.
Kleine ondernemingen (< 1 miljoen euro omzet in het referentiejaar):
- Xwift rijdt met 41 Nederlandskundige chauffeurs van Europese nationaliteit.
Middelgrote ondernemingen  (tussen 1 en 10 miljoen euro omzet in het referentiejaar):
- VH-Trans NV verzorgt het interne transport voor de bouwmaterialen van de Verhelst Group, die met haar dochteronderneming Verhelst Logistics ook aan derden levert.
- Billiet NV uit Zelzate bleek dit jaar de enige laureaat te zijn, die door een vrouw geleid wordt.
- TLS
Grote ondernemingen (> 10 miljoen euro omzet in het referentiejaar):
- Distrilog Group: directeur Philip Salaerts gaf aan dat ze 150 vrachtwagens hebben rondrijden, maar dat daar 21 jaar hard werken voor nodig was.
- Dachser Belgium
- Tabaknatie
Proficiat aan deze snelle klimmers, we hopen dat hun groei duurzaam blijkt te zijn.