Gisteren werden twee studies over de impact van de kilometerheffing voor vrachtwagens op het bedrijfsleven gepresenteerd. Dat gebeurde in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaamse Parlement. De studies geven geen eensluitend beeld over de economische weerslag, maar volgens Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) en FEBETRA gaat de heffing de rendabiliteit van de transportbedrijven negatief beïnvloeden.
FEBETRA en TLV vragen de Vlaamse overheid aandacht voor een aantal specifieke gevallen waar de heffing echt nadelig kan zijn voor de Belgische vervoerder. Zo wordt het voorbeeld aangehaald over de afhandeling van maritieme trafieken van en naar het Ruhrgebied. Daar concurrenren de Belgische vervoerders met de Nederlandse, waard zulke heffing niet wordt ingevoerd.
De twee organisaties maken zich ook zorgen over hoe de transporteurs erin zullen slagen om de toekomstige kosten van de kilometerheffing door te rekenen aan hun klanten, wetend dat de concurrentie nu al keihard is.
FEBETRA en TLV willen samen met de bevoegde overheden werken aan een concrete invulling van de kilometerheffing. Ook willen ze samen bekijken welke maatregelen kunnen genomen worden om de impact op de vervoerders minimaal te houden en de werkgelegenheid te verzekeren.
Persbericht FEBETRA