In 2018 heeft de kilometerheffing voor vrachtwagens ruim 712,7 miljoen euro opgebracht. Een jaar daarvoor was dat nog 676 miljoen euro. Ruim de helft hiervan is afkomstig van buitenlandse vrachtwagens, zo zegt Viapass, de coördinator voor de kilometerheffing. De stijging is te verklaren doordat er 2,3% meer kilometers gereden werden én door een indexering van de tarieven.
Door de On Board Units (OBU), de registratietoestellen die dit meten, werd duidelijk dat er elke dag zo’n 140.000 tot 150.000 vrachtwagens op de Belgische wegen rijden. Maart, mei, juni, oktober en november zijn drukke maanden. In de zomer zijn er dan weer veel minder vrachtwagens op de weg.
Weinig overtredingen
De kilometerheffing is goed ingeburgerd en er zijn weinig overtredingen. In maar 0,7% van de gevallen wordt de OBU foutief gebruikt, en ook daar gaat het vaak niet om moedwillige fraude. Door de vele controlepunten, wordt iedere vrachtwagen gemiddeld 4 keer per dag gecontroleerd in België. Vorig jaar werden drie vrachtwagenchauffeurs betrapt met een (verboden) stoorzender aan boord. Violeta Bulc, Europees commissaris voor Tranport, heeft België gefeliciteerd voor het systeem van de kilometerheffing.