Op 7 juni geeft het VIL de kick-off van het project Lean and Green. Met dit project wil het VIL een bijdrage leveren aan een duurzamere logistieke keten waarin reductie van CO2 uitstoot en energie- en kostenbesparing hand in hand gaan.
Lean and Green stimuleert en ondersteunt bedrijven om de CO2-uitstoot van hun transport en logistieke activiteiten drastisch te verminderen. Het programma Lean and Green werd in 2007 opgestart in Nederland onder de vleugels van de publiek private organisatie Connekt
Doelstelling en aanpak: Het VIL ondersteunt binnen dit project 45 koplopers. Dit zijn logistieke dienstverleners en verladers die zich verbinden om hun energie efficiëntie te verbeteren en hun CO2-uitstoot met minstens 20 % te reduceren binnen een periode van vijf jaar.
Het project start met het ondertekenen van een intentieverklaring door  deelnemende bedrijven. Een eerste groep van 15 koplopers heeft dit reeds toegezegd Een tweede groep van 30 koplopers start later dit jaar.
Vervolgens werken de koplopers een plan van aanpak uit. Het VIL ondersteunt en begeleidt de bedrijven uitgebreid in het opstellen van dit plan, zowel in groep als individueel.
Maatregelen die ingezet worden om de doelstelling te bereiken, zijn bijvoorbeeld:
- het bundelen van goederenstromen i.s.m. transporteurs en klanten
- het opleggen van duurzaamheidseisen aan toeleveranciers
- het aanbieden van rijtrainingen aan chauffeurs
- het reduceren van ‘lege kilometers’ i.s.m. transporteurs en klanten
- het verduurzamen van het wagenpark
Dit plan van aanpak wordt door een externe neutrale  partij aan de hand van reeks  toetsingscriteria geëvalueerd.
Wanneer de beoordeling een voldoende hoge score krijgt  ontvangt  het bedrijf de Lean and Green Award van het VIL. Met deze award laten bedrijven zien dat zij zich actief inspannen om hun logistieke proces duurzamer te maken. AAwardwinnaars  mogen het Lean and Green logo gebruiken op vrachtauto’s, websites, publicaties …
Vervolgens  zullen de  bedrijven halfjaarlijks hun gerealiseerde CO2–besparing rapporteren aan het VIL.
Doelgroep: zowel logistieke dienstverleners als verladers, zowel grote als kleine en middelgrote ondernemingen, die streven naar de realisatie van CO2-verlaging.