In het magazijn van Amazon zijn al circa 140 andere elektrische Jungheinrich trucks in gebruik. “De levering van de 100.000ste lithium-ion truck is voor Jungheinrich een bijzondere mijlpaal, waar we erg trots op zijn.
Als pionier op het gebied van elektromobileit in magazijnen, hebben wij als eerste fabrikant de efficiënte lithium-ion technologie toegepast en daarmee onze sector voorgoed veranderd”, aldus Christian Erlach, Chief Sales Officer van Jungheinrich. Lithium-ion batterijen behoren vandaag de dag tot de standaarduitrusting voor emissievrije elektromobiliteit in een magazijn. De batterijen
onderscheiden zich vooral door hun energie-efficiëntie. Een elektrische truck met lithium-ion batterij stoot bijvoorbeeld gedurende zijn volledige levensduur, inclusief de productie, minder dan de helft van de CO2 uit die een diesel vorkheftruck van dezelfde prestatieklasse uitstoot. Door gebruik te maken van elektriciteit uit duurzame energiebronnen kan de CO2-uitstoot van de trucks tijdens het gebruik zelfs met 90% worden verminderd in vergelijking met trucks met een verbrandingsmotor. Lithium-ion technologie levert dus een beslissende bijdrage aan de
verduurzaming van de intralogistiek.
De ETV 216i die bij Amazon in Leipzig geleverd werd, is een Jungheinrich POWERLiNE truck. De trucks zijn korter, veiliger en comfortabeler dan alle voorgaande industriële trucks. Zo zorgen ze voor wat het kostbaarst is in een magazijn: ruimte. Nog een bijzonder kenmerk van de POWERLiNE trucks is dat de trucks volledig CO2-neutraal zijn tot het moment van aflevering bij de klant. Dit wordt door Jungheinrich gewaarborgd door de bijzonder duurzame en energie-efficiënte productie alsook door gecertificeerde maatregelen waarmee de emissies – die nu nog onvermijdelijk zijn bij de productie – worden gecompenseerd. Daarvoor investeert Jungheinrich in projecten op vlak van zonne-energie, windenergie en biomassa.