Jan de Rijk Logistics en TX Logistik lanceren intermodale treinverbinding Venlo – Melzo (Italië)

jan de rijk

Jan de Rijk Logistics start op 5 januari 2022 samen met TX Logistik AG een intermodale verbinding tussen Venlo en Melzo bij Milaan. De verbinding bestaat uit vijf retourdiensten per week en zal goederen vervoeren voor de Benelux, de Duitse en Italiaanse markt. De verbinding wordt geëxploiteerd als een bedrijfstrein voor hoofdklant Jan de Rijk Logistics.

“Intermodaal transport is een belangrijk en snelgroeiende dienst van Jan de Rijk Logistics. Meer en meer wordt gezien dat intermodaal vervoer extra voordelen biedt in vergelijking met traditioneel wegvervoer; een economische vervoersoplossing, en ook een milieuvriendelijkere vervoerswijze met verminderde CO2-uitstoot. Met de aanstaande CO2-heffing is dit zelfs een bijkomend economisch voordeel!

Maciek Chelmowski, directeur Intermodaal Transport van Jan de Rijk Logistics: “Jan de Rijk Logistics exploiteert al meer dan 10 jaar een intermodale verbinding van deur tot deur tussen de Benelux en Italië. We zijn verheugd in TX Logistik een competente partner te hebben gevonden, die de verbinding met Italië in ons netwerk versterkt en ons in staat stelt om verder te groeien.

Dankzij onze eigen vloot in zowel Italië als Nederland zijn we in staat om onze klanten een naadloze intermodale oplossing te bieden. Door te verhuizen naar de Venlo-terminal hebben we nu ook een centraal knooppunt voor onze activiteiten in zowel de Benelux als Duitsland. Dichter bij de klant, kortere wegafstand, meer profijt van de trein. Opvallend is ook dat Jan de Rijk Logistics in 2022 de mogelijkheid biedt om ADR-goederen met de trein te vervoeren.“

Extra vrije capaciteiten van de trein zullen door TX Logistik zelf op de markt worden gebracht.

Verbinding

Zowel 45-voets containers en wissellaadbakken als trailers worden geladen. In Nederland worden de units afgehandeld op de nieuwe Cabooter Railterminal Greenport en in Italië wordt de Melzo-terminal ten oosten van Milaan bediend.

De route loopt door Zwitserland, waar het P400-profiel nu zonder beperkingen kan worden gebruikt op de Gotthard-route. De looptijd van de aansluiting, die wordt uitgevoerd als AC-aansluiting, is 24 uur. Het is de bedoeling om het aantal rotaties al in februari 2022 met één tot zes per week te verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.