Is autonoom rijden een vloek of zegen voor het milieu? Volgens Einride oprichter en CEO Robert Falck is dat volledig aan de beleidsmakers, zo zegt hij in Ny Teknik, Zweden’s grootste technische tijdschrift.
Globale opwarming en de uitdagingen die ontstaan door de snelle ontwikkeling van AI zijn twee van de grootste onderwerken die beleidsmakers vandaag moeten counteren. Maar het is jammer dat het publieke debat erg stil blijft over hoe het één het andere beïnvloedt.
Uit heel wat studies blijkt hetzelfde. Als self-driving technologie breed ingezet wordt, dan is het erg waarschijnlijk dat het verkeer zal toenemen. Het is niet makkelijk om daar een cijfer op te plakken, maar een studie van BMW over dit onderwerp toont aan dat 40% zelfrijdende voertuigen wellicht zoud leiden tot 9% meer verkeer. Met de zware impact die het verkeer vandaag al heeft op de globale CO2 uitstoot is dat geen goed nieuws, tenminste als autonoom rijden gecombineerd wordt met aandrijvingen op klassieke brandstoffen.
In de meeste landen moeten zelfrijdende voertuigen nog een speciale vergunning krijgen van de overheid om op openbare wegen rond te rijden. Falck pleit ervoor om die vergunningen enkel toe te kennen aan die projecten die ineens werken aan elektrische aandrijving of tenminste zeer milieuvriendelijke voertuigen. Hij wil overheden op die manier vragen om druk te zetten op de automotive industrie om de focus op AI en CO2 te combineren.