Volgens de Tilburgse onderzoekers Peter Borm, Hein Fleuren, Herbert Hamers en Frans Cruijssen wachten veel logistieke dienstverleners tot bedrijven beslissen om hun logistieke activiteiten aan hen uit te besteden. Zelf stellen ze voor om het initiatief te nemen en de methode van insinking toe te passen. In hun artikel ‘Supplier-initiated outsourcing: A methodology to exploit synergy in transportation’, stellen ze dat insinking leidt tot veel synergievoordelen, lagere kosten en hogere winsten.
In hun onderzoek nemen ze de transportsector onder de loep. De druk om sneller, flexibeler en efficienter te werken, leidt al jaren tot lagere winstmarges. Maar als de logistieke bedrijven zelf andere bedrijven benaderen om de logistiek voor hen te verzorgen, kan dit anders. Logistieke dienstverleners kunnen zelf actief meerdere bedrijven uit dezelfde sector benaderen. In veel gevallen zijn de routes, eisen, frequenties voor soortgelijke bedrijven erg gelijkaardig. Zo kunnen dezelfde vrachtwagens op hun route meerdere bedrijven bedienen. Hierdoor zijn ze in staat de synergievoordelen te maximaliseren. Kosten worden zo gedrukt en kunnen gedeeltelijk als voordeel voor de klant gegeven worden. In het onderzoek wordt veel aandacht besteed aan de wijze waarop een stabiele samenwerking met een zo groot mogelijk aantal bedrijven kan worden uitgebouwd.
Volgens de onderzoekers is insinking heel verschillend met outsourcing, omdat het initiatief uitgaat van de dienstverlener. Bij outsourcing is dat juist andersom.
Lees het volledige onderzoek hier.
Bron: Logistiek.nl