ING België heeft vandaag een studie voorgesteld van Professor Theo Notteboom van het Institute of Transport and Maritime Management Antwerp (ITMMA, Universiteit van Antwerpen), die de warehousingsector in de Benelux aankaart. 6763 bedrijven waren in 2011 actief in deze sector in België en Nederland. De omringende harde en zachte infrastructuur zijn een onmisbare component in het waarborgen van onze economische slagkracht, zo blijkt in de volgende studie.
De opslagactiviteiten in de Benelux krijgen steeds meer af te rekenen met concurrentie uit andere Europese logistieke hotspots. Ondermeer door de economische ontwikkelingen in Oost- en Centraal- Europa en de verbeterde toegankelijkheid en connectiviteit van die regio’s (mede dankzij corridorontwikkeling) ontstaan nieuwe logistieke hubs in Polen, Tsjechië, Hongarije, Oostenrijk en het oosten en zuidoosten van Duitsland. Dit vormt een mogelijke bedreiging voor de warehousing- activiteiten in de Benelux. Een bijkomende bedreiging is de toegenomen vraag naar flexibele distributiesystemen die maakt dat steeds meer bedrijven gaan diversifiëren en niet alle distributie-eieren in dezelfde Benelux-mand leggen.
Logistieke activiteiten belangrijk voor Benelux
De warehousingsector is belangrijk voor de Benelux economie. De vrachtluchthavens in de Benelux regio zoals Schiphol, Brussel, Luik en Luxemburg behoren tot de top van de wereld en zorgden voor bijna 11 miljoen ton aan goederen in 2011.
De totale tewerkstelling in de warehousingsector bedroeg in 2010 zowel in België als in Nederland ongeveer 1% van de totale werkende bevolking. Dit komt overeen met 21.277 banen plus nog eens 106.934 banen in ondersteunende transportdiensten.
De logistieke slagkracht van de regio blijkt ook uit de LPI (logistics performance index) van 2012 die België en Nederland op respectievelijk de zevende en vijfde stek plaatst.
Innoveren voor de toekomst
Uit de studie blijkt dat innovatie een steeds belangrijkere rol moet spelen om de sterke concurrentiepositie te kunnen behouden. Innoveren op alle niveaus is de boodschap. Niet alleen voor de regionale en lokale autoriteiten maar ook voor instanties als havenautoriteiten, die binnen hun havenarealen een enorm aandeel van de warehousingsector herbergen. Stijgende concurrentie vanuit de Baltische, de Adriatische en de Middellandse Zee dwingt de instanties van de betrokken regio’s ertoe om in de toekomst de omringende infrastructuur en de kwaliteit van de uitgevoerde activiteiten te verbeteren. Een doorgedreven aandacht voor IT, samenwerking en coördinatie doorheen de keten en de verdere introductie van lean warehousingactiviteiten moeten helpen om onze positie te waarborgen.
Pijnpunten voor de verdere ontwikkeling van de logistiek in België en Nederland, die uit de studie naar voren komen, zijn onder andere de kost voor grond, energie en arbeid, de beschikbaarheid van sites en de noodzaak aan een nog meer geïntegreerd dossierbeheer in het aantrekken van investeerders. De studie toont verder aan hoe deze pijnpunten aangepakt moeten worden om de sterke positie van de Benelux warehousingsector te waarborgen.
Bron: Persbericht ING
U kan de presentatie hier terugvinden.