Infrabel wil het goederenvervoer per spoor doen toenemen en investeert uitgebreid in grote goederenstromen. North Sea Port wil het aandeel goederenvervoer per spoor doen toenemen van 9% tot 15% om het vervoer tussen de haven en het Europese achterland te verduurzamen.
Om de ambities van Infrabel en North Sea Port te realiseren wordt er zowel aan het Kluizendok op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen als aan het Mercatordok op de rechteroever fors geïnvesteerd in spoorinfrastructuur.
Ringspoor en uitgebreide bundel aan Kluizendok
Aan het Kluizendok wordt de bestaande bundel om goederentreinen voor te sorteren uitgebreid van vier naar acht sporen van elk telkens 750 meter lang. In de toekomst is er zelfs nog een uitbreiding tot 16 sporen mogelijk. Bovendien komt er een nieuw aan te leggen ringspoor dat aansluit op de ITG-containerterminal naast het kanaal en dat zorgt voor een betere ontsluiting van de bedrijven rondom het dok. Tenslotte komt er een studie voor de aansluiting van het Kluizendok met een nieuw spoor op de bestaande spoorlijn naar Terneuzen.
Bundel aan Mercatordok uitgebreid
Ook de spoorbundel nabij het Mercatordok wordt uitgebreid: de zes sporen van de bundel worden verlengd tot 750 meter om onder meer containertreinen een plaats te geven. De uitbreiding laat toe de aanpalende bedrijven zoals Volvo Car Gent, Stukwerkers en DFDS op de lijndienst Gent-Göteborg beter te ontsluiten en de capaciteit via het spoor te verhogen.
Aansluitingen en wissels vernieuwen
Naast de investeringen nabij het Kluizendok en het Mercatordok zal Infrabel nog een aantal bestaande aansluitingen renoveren. Bovendien voorziet Infrabel de mogelijkheid om bijkomende spooraansluitingen in de haven te realiseren.
De spooruitbreidingen aan het Kluizendok en het Mercatordok zorgen op termijn voor meer goederenvervoer. Dat vervoer passeert het nabijgelegen rangeerstation Gent-Zeehaven. Daar wordt ook een aantal wissels vernieuwd.
Deze investeringen gaan samen met het afschaffen van spoorwegovergangen op de spoorlijn L204 op de rechteroever naast de R4-Oost. Deze spoorlijn zou in de toekomst een verlenging kunnen krijgen tot in Terneuzen en ter hoogte van ArcelorMittal de R4-Oost kruisen. Ook hier worden studiekosten voor voorzien.
Europese multimodale haven
Vanaf mei dit jaar zullen er drie bestaande sporen verlengd zijn tot een lengte van 750 meter, op Europese maat dus. Dit sluit aan bij de stappen die North Sea Port zet om de haven verder te ontwikkelen als een échte multimodale haven waar het vervoer tussen de haven en het Europese achterland naadloos van binnenvaart, op het spoorvervoer of op het wegverkeer kan worden gewisseld.
Benoît Gilson CEO van Infrabel: “De investeringen in de spoorinfrastructuur van North Sea Port zijn een duidelijk signaal van de federale regering en van Infrabel. Het spoor is de toekomst. Van de modal shift voor het goederenvervoer een succes maken, dat begint in de havens, dat begint hier. Binnenkort organiseren we samen met North Sea Port een evenement waar we onze plannen aan alle betrokken bedrijven en stakeholders voorstellen. Dit begeesterend verhaal vertellen, daar kijk ik enorm naar uit.”
Daan Schalck, CEO North Sea Port: “De forse spoorinvesteringen van Infrabel in onze haven laten de bedrijven toe om vlot goederen per spoor te vervoeren. Samen zorgen we ervoor dat North Sea Port als Europese multimodale haven over toekomstbestendige infrastructuur beschikt.”