De Raad van Bestuur van SOFICO (SociƩtƩ wallonne de financement complƩmentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Walloniƫ. Die zal ingaan op 1 januari 2025. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2024 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in Belgiƫ.
.
De tariefindexering is voorzien in artikel 7. Ā§3 van het Waalse decreet van 16 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens. Ze laat toe om de prijsschommelingen te volgen van producten en diensten in BelgiĆ«.
.
Het basistarief voor 2025 wordt geĆÆndexeerd op basis van de meest recente consumptieprijsindex van augustus 2024. De gemiddelde indexaanpassing op januari 2025 bedraagt +2,86%. De nieuwe tarieven van de kilometerheffing vangen zo de prijsverhoging op van materiaalkosten en arbeidskrachten in BelgiĆ«. Beide zijn sleutelposten bij het onderhoud en herstel van wegeninfrastructuur.
.
Update van de OBUās
De software van de ingeschakelde OBUās (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in BelgiĆ« zal automatisch geĆ¼pdatet worden met de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari 2025 van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn momenteel AxxĆØs, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.
.
Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In Belgiƫ of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen (N1/BC) moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.
.
Over de Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens
Sinds 1 april 2016 betalen vrachtwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van > 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen (N1/BC) kilometerheffing op autosnelwegen en nationale wegen. Hun individuele tarief houdt rekening met het aantal gereden tolkilometers, het gewicht en de vervuilingsgraad van hun voertuig. De kilometerheffing heeft drie gewichts-categorieĆ«n (een Maximaal Toegelaten Massa van meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer. In Vlaanderen en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geldt een tijdelijk voordeeltarief van nul eurocent/km voor emissievrije voertuigen ā ZEV (Zero Emission Vehicles) en dit tot en met 31 december 2026.
.
De kilometerheffing werd ingevoerd als een belasting in Vlaanderen en Brussel en als een retributie in Walloniƫ. Concessiehouder SOFICO int er de heffing namens het Waals gewest op het structurerende wegennetwerk.
.
SOFICO herinvesteert de inkomsten van de tolgelden in het onderhoud en herstel van het structurerende wegennetwerk.
.