Internationale supply chains worden steeds complexer. Er wordt meer samengewerkt tussen vervoerders en expediteurs én er is meer data dan ooit beschikbaar. Dat is goed nieuws, maar brengt ook de nodige nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo worstelen veel logistieke bedrijven met gebrek aan visibility, bijvoorbeeld bij het traceren van leveringen die door diverse vervoerders op verschillende manieren worden vervoerd.
Daarnaast krijgt de wereldwijde supply chain ook continu te maken met diverse disrupties, denk aan de Houthi-aanvallen die momenteel plaatsvinden op de Rode Zee. Visibility in de volledige supply chain is daarom crucialer dan ooit: je wilt immers altijd weten waar een levering zich bevindt, wat het verwachte leveringsmoment is, en hoe eventuele disrupties dat leveringsmoment beïnvloeden. Nauwe samenwerking met alle partijen, zoals kantoormedewerkers, vervoerders en expediteurs, is hierbij essentieel. Tom Broome, VP Customer Success EMEA & APAC bij project44, geeft drie tips over hoe logistieke bedrijven kunnen samenwerken met alle betrokkenen om zo efficiënt door de huidige complexe scenario’s te navigeren.
- Elimineer (kostbare) verborgen inefficiënties in de supply chain
Wanneer we de scheepvaartsector als voorbeeld nemen, zien we dat zij momenteel onvoldoende zicht heeft op het transporttraject. Van de lading ophalen en het inladen op het schip tot het vervoeren zelf – er zitten heel wat verborgen inefficiënties in dit traject. Als er bij het laden van een container op het schip iets misgaat, leidt dat al snel tot onnodig tijdverlies. Ruim 70 procent van de leveringen die (deels) over land worden vervoerd, wordt afgehandeld door expediteurs. Door in de toekomst meer samen te werken met expediteurs op het gebied van data-uitwisseling, kunnen scheepvaarders deze inefficiënties opsporen en aanpakken. Daarnaast biedt de samenwerking en data-uitwisseling met verschillende partijen visibility in het volledige traject van een levering, wat leidt tot tijdige leveringen én tevreden klanten. - Verminder kostbare handmatige processen
Een ander probleem waar logistieke bedrijven tegenaan lopen is dat er nog te veel gebruik wordt gemaakt van handmatige en tijdrovende processen, bijvoorbeeld voor het traceren van leveringen. Hierdoor moeten logistieke bedrijven eerst door allerlei systemen navigeren, talloze spreadsheets verwerken én persoonlijk contact opnemen met vervoerders en expediteurs, voordat ze concrete updates hebben.Bovendien is het nog altijd een uitdaging voor medewerkers om de benodigde informatie te verkrijgen voor klantorders. Het samenvoegen van de informatie van vervoerders, expediteurs en andere bronnen in één overzicht biedt niet alleen bruikbare inzichten, maar ook de mogelijkheid om geschatte aankomsttijden (ETA’s) te voorspellen. Op deze manier kunnen leveringen worden gekoppeld aan orders, zoals in- en verkooporders en orders voor voorraadoverdracht. Hierdoor wordt een proces wat soms dagen duurde verkort naar slechts een paar uur. Daarnaast bieden de voorspellende ETA’s de mogelijkheid om ETA’s automatisch aan te passen na onverwachte verstoringen. - Stimuleer groei in strategische markten
Hoewel veel logistieke bedrijven wereldwijd actief zijn, gebruiken de meesten nog steeds verouderde technologieën die slechts gespecialiseerd zijn in één of twee transportmogelijkheden in één deel van de wereld. Vaak hebben deze bedrijven ook geen toegang tot de mogelijkheden in andere strategische regio’s. Dit kan leiden tot slechte voorraadplanning, omdat ze geen nauwkeurige informatie hebben over vraagpatronen, leveringen en mogelijke verstoringen in die regio’s.Als gevolg hiervan nemen bedrijven vaak traditionele maatregelen en houden ze te grote veiligheidsvoorraden aan om mogelijke tekorten te compenseren. Logistieke bedrijven moeten zich bewust zijn van het belang van wereldwijde dekking, of er in ieder geval voor zorgen dat de meest strategische markten worden bediend. Zo krijgen zij volledig wereldwijd visibility in de supply chain, van de fabrieksvloer tot de voordeur van de eindgebruiker.
In een tijd van steeds complexer wordende supply chains en constante uitdagingen, is samenwerking essentiëler dan ooit. Het elimineren van verborgen inefficiënties in de volledige supply chain, het automatiseren van handmatige processen en het stimuleren van groei in strategische markten zijn slechts enkele van de cruciale stappen die logistieke bedrijven kunnen nemen. Niet alleen om te overleven in tijden van onzekerheid en disrupties, maar ook om succesvol te blijven. Door nauw samen te werken en inzichten uit te wisselen met alle betrokken partijen bieden logistieke bedrijven niet alleen de uitdagingen van vandaag het hoofd, maar leggen ze ook een sterke basis voor toekomstige groei.