Hoe de Benelux de overgang naar commerciƫle wagenparken met gemengde aandrijving realiseert

Hoe de Benelux de overgang naar commerciƫle wagenparken met gemengde aandrijving realiseert

We kunnen meer wagenparken met gemengde aandrijving op de wegen verwachten, gelet op de geschatte toename in de komende jaren. Een recent onderzoek door Frost & Sullivan, in opdracht van WEX, duidt op een significante toename van wagenparken met gemengde aandrijving, gelet op het versnelde commerciƫle gebruik van elektrische voertuigen. Sterker nog, volgens het onderzoek is 80% van de wagenparkbeheerders die al beschikken over een combinatie van voertuigen met verbrandingsmotoren of elektrische motoren van plan om tegen 2030 minstens 25% van hun wagenpark elektrisch te laten rijden. Bijna 50% van hen verwacht dat hun wagenpark tegen die tijd voor de helft of meer uit elektrische voertuigen zal bestaan.

Deze verschuiving wordt gestimuleerd door een toenemende aandacht voor duurzaamheid. Carlos Carriedo, Chief Operating Officer, Americas Payments & Mobility bij WEX stelt: ā€œDecarbonisatie is een topprioriteit voor organisaties van elke omvang en de overgang naar wagenparken met gemengde aandrijving is een effectieve manier om dat te bereiken. Wagenparkbeheerders discusseren niet over de vraag of ze elektrisch moeten rijden, ze zijn aan het uitzoeken hoe ze het beste elektrische en door verbrandingsmotoren aangedreven voertuigen kunnen integreren.”

De voordelen van het opnemen van elektrische voertuigen in commerciƫle wagenparken zijn evident, maar de overgang kost tijd. De invoering van elektrische voertuigen kan aansluiten op milieudoelstellingen, voldoen aan openbare- en beleidseisen voor vervoer zonder emissie, en aantrekkelijk zijn voor milieubewuste cliƫnten. De weg naar elektrificatie is echter niet vrij van uitdagingen. Hoge aanloopkosten, zorgen over de infrastructuur en een wisselende mate van invoering onder bedrijven en overheden spelen allemaal een rol.

Voor een beter inzicht in het landschap van commercieel gebruik van elektrische voertuigen, hebben de onderzoekers meer dan 500 beheerders geĆÆnterviewd van commerciĆ«le gemengde wagenparken (variĆ«rend in grootte van 2 tot 500+, waarvan minstens 1 elektrisch voertuig) in Europa, Noord-Amerika en de regio AziĆ«-Stille Oceaan. Meer informatie over wat er leeft in de Benelux-regio kunt u hieronder lezen.

De bevindingen wijzen op een aantal belangrijke trends die de verschuiving naar gemengde wagenparken stimuleren:

  • Decarbonisatie is de voornaamste drijfveer voor de overstap: 70% van de ondervraagden zegt dat het een ā€œbelangrijkeā€ or ā€œessentiĆ«leā€ component van hun bedrijfsstrategie is, slechts 3% denkt helemaal niet aan decarbonisatie. Dit onderstreept het belang voor bedrijfsstrategieĆ«n inzake kostenbesparing, duurzaamheid en merkimago.
  • Operationele efficiĆ«ntie is van het grootste belang bij de overstap naar elektrificatie: ondanks uitdagingen zoals hoge aanloopkosten (64%), heeft 50% van de ondervraagde organisaties al geĆÆnvesteerd in oplaadinfrastructuur.
  • Het stroomlijnen van opladen en betalingen is essentieel: de meeste organisaties (78%) beschikken over eigen oplaadfaciliteiten, maar onderweg en thuis opladen zijn ook gebruikelijk. Het kunnen gebruiken van dezelfde betalingsmogelijkheden voor zowel voertuigen met verbrandingsmotoren als elektrische voertuigen is een topprioriteit.
  • Slimme digitale oplossingen kunnen helpen bij het futureproof maken van wagenparken: meer dan de helft van de ondervraagden (58%) worstelt met routeplanning, terwijl 49% kampt met het verzamelen van gegevens en 40% geconfronteerd wordt met uitdagingen met betrekking tot het integreren van software voor beheer van wagenparken met voertuigen met verbrandings- of elektrische motoren.

De moraal van dit verhaal? Ā De overstap naar wagenparken met gemengde aandrijving vordert goed. Alhoewel er nog uitdagingen zijn met betrekking tot de invoering van elektrische voertuigen, zijn de voordelen evident en zijn organisaties actief op zoek naar oplossingen om het proces te stroomlijnen.

Specifieke inzichten voor de Benelux-regio

Hier bekijken we hoe ondervraagde organisaties in de Benelux (22), die wordt beschouwd als een van de verhoudingsgewijs meer volwassen markten voor elektrische voertuigen, de overstap naar wagenparken met gemengde aandrijving aanpakken.

  • Het lijkt erop dat organisaties in de Benelux een paar belangrijke redenen hebben voor vergroening: ze willen hun merkimago beschermen, tegemoetkomen aan de groeiende marktvraag naar duurzaamheid, hun klanten tevreden houden, en – uiteraard – wettelijk gezien goed bezig blijven (allemaal 73%) Kostenbesparing? Hier niet zo belangrijk in vergelijking met andere markten, waar dat elders de voornaamste factor was. Het suggereert dat bedrijven meer luisteren naar de wensen van hun klanten, in plaats van geld te besparen.
  • Omdat de Benelux-regio behoorlijk vooroploopt met de invoering van elektrische voertuigen, is een ding verrassend: slechts de helft van de organisaties heeft een streefdatum waarop ze CO2-neutraal willen zijn.
  • De meeste wagenparken in de Benelux gebruiken openbare oplaadstations (73%), en 55% installeert eigen oplaadcentra. Heel weinig van deze wagenparken laden thuis op (het laagste percentage van alle markten). 100% van de beheerders zegt dat vergoeding van thuis opladen “moeilijk te berekenen en tijdrovend is” en dat de “nauwkeurigheid van laadkosten” belangrijke pijnpunten zijn die hen weerhouden van het gebruik (vergeleken met het wereldwijde gemiddelde van respectievelijk 58% en 44% voor elk pijnpunt).
  • 64% van de wagenparkbeheerders in de Benelux vindt het plannen van routes voor wagenparken met gemengde aandrijving moeilijk, in vergelijking met 58% wereldwijd. Dat komt omdat wagenparkbeheerders in de Benelux moeten zoeken naar verschillende locaties om te tanken en op te laden.
  • Wagenparkbeheerders in de Benelux noemden bedrijfstankkaarten de meest ideale betalingsmethode voor wagenparken met gemengde aandrijving (68%), een hoger percentage dan bij alle andere onderzochte markten. De mogelijkheid om een brandstofkaart overal te kunnen gebruiken bleek de belangrijkste doorslaggevende factor bij het kiezen van een brandstofkaart, wat het belang van flexibiliteit en gemak bij het beheer van de verschillende brandstofbehoeften van gemengde wagenparken onderstreept.

Download een kopie van het rapport: The Commercial EV Transition: Global insights on a Mixed-Energy Fleet Future

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in Belgiƫ. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.