Duurzaamheid blijft een trend in de retailsector, maar dit complexe en gelaagde onderwerp is langer slechts een afvinkoefening. Klanten verwachten dat de producten die ze kopen niet alleen gemaakt zijn van duurzame materialen, maar dat hun hele levenscyclus zo duurzaam mogelijk is. Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen en duurzaamheid wordt steeds vaker gezien als fundamentele drijfveer voor aankoopbeslissingen.
Volgens Kantar vindt 63% van de consumenten dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om iets te doen aan klimaatverandering. In een recent rapport noemt Shopify een van de grootste bedreigingen voor gevestigde retailmerken: “druk van consumenten om ethisch ingekochte en duurzame productiematerialen te gebruiken”. Het is dus niet langer de vraag óf, maar hóe een merk zich inzet voor sociale en ecologische duurzaamheid in de supply chain.
Retailbedrijven staan niet alleen onder druk van de consument, maar er komt ook vanuit de overheid steeds meer aan op het gebied van beleid. Zo zijn er stappen genomen om normen in te voeren voor het voorraadbeheer van de detailhandel. In 2018 werd in samenwerking met de VN het Fashion Industry Charter for Climate Action opgesteld. Logistiek werd hierbij aangewezen als een belangrijk onderwerp. Aangezien bijna 25% van de wereldwijde broeikasgasemissies afkomstig is van transport en supply chains verantwoordelijk zijn voor 90% van de milieu-impact van bedrijven (volgens McKinsey), wordt er steeds kritischer gekeken naar hoe goederen worden vervoerd.
Het gevolg is dat circulariteit steeds meer terrein wint. Dit is het proces waarbij een circulair model wordt gecreëerd waarin supply chains cyclisch zijn. Dit komt grotendeels voort uit de gedachte dat ongebruikte en geretourneerde goederen niet meer op stortplaatsen of in de oceaan belanden.
Een duurzame supply chain creëren
Er zijn veel stappen die organisaties moeten nemen op weg naar een duurzame supply chain, waarvan meten de eerste is.
Door inzicht te krijgen in de totale uitstoot van de supply chain kunnen organisaties manieren vinden om deze te verminderen. Tools en platforms kunnen een aanzienlijk verschil maken door alternatieve routes, vervoerswijzen en andere optimalisaties te vinden om de uitstoot van de hele supply chain te verminderen.
Het is lastig voor de retailsector om van de ene op de andere dag een uitstoot van netto nul te bereiken. Dit komt omdat er bij de productie en het transport van goederen altijd CO2 wordt uitgestoten. Er kan echter winst worden behaald door kleine veranderingen aan te brengen in de manier waarop goederen worden vervoerd. In de scheep- en luchtvaart vormen biobrandstoffen bijvoorbeeld groenere alternatieven voor traditionele brandstoffen. Wanneer goederen in een land aankomen, kan de keuze voor elektrische vrachtwagens (indien beschikbaar) de overgang naar een meer klimaatbewuste supply chain versnellen.
Organisaties kunnen ook kijken naar een andere manier van transport. Overschakelen van lucht- naar zeetransport maakt een aanzienlijk verschil in de uitstoot: gemiddeld veroorzaakt luchttransport 47 keer meer uitstoot dan zeetransport per afgelegde tonkilometer (het vervoer van 1 ton over 1 kilometer).
Zodra een organisatie de uitstoot zoveel mogelijk heeft teruggedrongen, wordt het tijd voor compensatie. Voor een klein bedrag per zending is het mogelijk om 100% van de uitstoot van het transport te compenseren. We raden aan om op dit gebied samen te werken met een partner die het proces automatiseert en de uitstoot tijdens de hele levenscyclus van een zending berekent, zodat een organisatie inzicht krijgt vanaf het begin van het transporttraject van haar goederen.
Met de juiste hulpmiddelen en zichtbaarheid kunnen supply chain managers alternatieve manieren vinden om goederen te vervoeren, zowel met het oog op duurzaamheid als op het gebied van kostenefficiëntie.
Samenwerking met overheden en regelgevende instanties is cruciaal bij het creëren van een duurzame supply chain voor de hele retailsector. We hebben overal ter wereld wetgeving gezien om de CO2-uitstoot te reguleren, en op sommige plaatsen is die expliciet gericht op de mode-industrie. In New York bijvoorbeeld heeft de voorgestelde New York Fashion Sustainability and Social Accountability Act tot doel om organisaties te dwingen hun impact op het milieu te rapporteren. Soortgelijke wetgeving wordt ook verwacht in de EU.
Uiteindelijk is een duurzame supply chain alleen mogelijk door middel van samenwerking. Of het nu gaat om samenwerking met overheden om ambitieuze doelen te bereiken of samenwerken met leveranciers om logistiek te verduurzamen. Technologie maakt communicatie efficiënter en samenwerking makkelijk. Door zaken zoals CO2-compensatie te automatiseren, kunnen supply chain managers veilig werken in de wetenschap dat ze de nodige stappen zetten in de richting van milieuverantwoordelijkheid.