En tips hoe je hier als bedrijf een duurzame oplossing voor vindt
Voor het eerst in jaren zijn er meer banen dan mensen om de banen in te vullen, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor bedrijven in de supply chain en logistiek komt daar nog een extra uitdaging bij, namelijk heel specifiek een nijpend tekort aan chauffeurs. De coronapandemie wordt over het algemeen aangewezen als boosdoener van de krappe arbeidsmarkt, maar daardoor werden andere problemen verbloemd. Denk aan vergrijzing en het dalende geboortecijfer. Het gemiddelde kindtal per vrouw in Nederland lligt ver onder dat wat het zou moeten zijn (2,1) om het bevolkingscijfer op peil te houden. Dat probleem lost zich niet makkelijk op. Naar verwachting houdt de krappe arbeidsmarkt de komende jaren aan. Aan bedrijven de taak om te zoeken naar duurzame oplossingen voor dit probleem. In deze blog vind je tips hoe je als bedrijf aan de arbeidskant én de techniek kant actie kunt ondernemen om het tekort aan personeel op te vangen.
Personeel vinden en binden
Als er nog maar weinig arbeidspotentieel is en jouw organisatie niet de enige is die daarop aast, dan moet je het slim aanpakken. De kans is namelijk groot dat er een aanhoudend tekort ontstaat. Het is belangrijk om voor die tijd de buit binnen te hebben. De volgende tips helpen hierbij:
1. Met deze mate van krapte op de arbeidsmarkt is Ãeder bedrijf een concurrent, niet alleen bedrijven binnen de supply chain en logistiek. Door deze moordende concurrentie is het zaak om personeel binnen te houden. Houd werknemers tevreden, bijvoorbeeld door een betere balans tussen werk en privé. Dit heeft ook positief effect op het ziekteverzuim. Of bied mogelijkheden voor omscholing, zodat mensen van functie kunnen veranderen als ze een stap in hun carrière willen maken.
2. Verbreed je horizon voor het vinden van arbeidskrachten. Er bevinden zich veel potentiële kandidaten onder groepen die in het verleden minder kansen hebben gehad. Help ouders met de opvang van kinderen, zodat vrouwen volledig kunnen participeren. Of maak het bedrijf toegankelijker voor mensen met een handicap. Ook zijn er programma’s die veroordeelden helpen om terug te keren in de maatschappij.
3. Richt je pijlen op scholieren en studenten. Zij zijn het arbeidspotentieel van de toekomst en er is veel strijd om hen binnen te halen. Daarom is het slim om ze al aan je te binden voordat ze hun diploma op zak hebben. Bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingsprogramma’s of een deeltijdse functie die ze kunnen combineren met hun opleiding.
4. Heeft jouw bedrijf te maken met jaarlijkse piekmomenten waarop meer behoefte is aan personeel? Zoek dan naar mogelijkheden om deze piekbelasting te verminderen, want het gaat steeds lastiger worden om flexibele arbeidskrachten aan te trekken.
5. Als je organisatie internationaal opereert, onderzoek dan mogelijkheden om werk te verplaatsen uit landen waar de krapte het hoogste is. Daar neemt het tekort aan personeel immers het hardst toe.
Aantal fte’s verminderen
Als het een grote uitdaging is om het aantal fte’s gevuld te krijgen, is het zaak om het aantal fte’s te verminderen. Door werk anders in te richten, heb je minder mensen nodig om hetzelfde werk gedaan te krijgen. Technologie is al jaren dé manier om het werk efficiënter in te richten, maar bij veel bedrijven liggen er nog flink wat mogelijkheden voor het oprapen. De volgende tips helpen om deze mogelijkheden te zien én te realiseren:
1. Dé manier om de capaciteiten van personeel te vergroten of hun handen vrij te maken voor andere taken is de inzet van robots en automatisering. Zeker met de opkomst van artificial intelligence ontstaan nieuwe mogelijkheden. Dit stelt je in staat om processen te optimaliseren wat leidt tot een hogere mate van efficiëntie.
2. Het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven repetitieve handelingen nog handmatig uitvoeren. Met deze mate van krapte op de arbeidsmarkt is dat bijna verspilling van
arbeidskracht. Onderzoek de mogelijkheden van robotic process automation. Zeker in combinatie met geavanceerde technologieën ontstaan er tal van mogelijkheden om tijd vrij te maken bij personeel. RPA in combinatie met routeoptimalisatie kan bijvoorbeeld een groot aantal routeplanners wegnemen door het planningsproces te automatiseren.
3. Ook wat betreft klantcontact is een efficiëntieslag te realiseren. Zo maakt digitalisering bijvoorbeeld selfservice voor klanten mogelijk. Dat is een win-winsituatie, want klanten zijn met selfservice vaak sneller geholpen en servicemedewerkers kunnen hun aandacht besteden aan de servicevragen die daadwerkelijk persoonlijke aandacht nodig hebben. De zaken hierboven lijken voor de hand liggend, maar veel bedrijven kunnen nog stappen zetten op dit gebied. En met het personeelstekort dat de komende jaren aanhoudt, zul je wel moeten. Breng daarom in kaart wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf en ga aan de slag om de continuïteit van je business te kunnen blijven garanderen.
Auteur: Albert van Roekel, director solutions consulting EMEA bij Descartes
Permalink
De eventuele, misschien, oplossingen die je omschrijft kunnen een bepaalde meerwaarde betekenen in de transportsector maar toch bots je, in een groot bedrijf, dikwijls tegen de bureaucratie, wat je dan achterstand bezorgt tegenover de con-collega’s.
Vergeet als bedrijf ook zeker niet nu de ervaren oudere generatie te binden aan je bedrijf want zij hebben de knowhow en het netwerk.