Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft de volgende stap genomen in de verduurzaming van de bezorging aan haar klanten. Sinds oktober 2019 werkt HelloFresh met nieuwe transportplanningsoftware om in de gehele Benelux haar routes te optimaliseren en op deze manier zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Daarnaast investeert het in een elektrische vloot, waarmee het dit jaar nog de Gentse binnenstad 100 procent emissievrij wil bezorgen.
Minder CO2-uitstoot door routeoptimalisatie
Door het openen van vier transporthubs in Gent, Kluisbergen, Namen en Rumst en het inzetten op Belgische voertuigen met Belgische chauffeurs, wist HelloFresh de CO2-uitstoot bij bezorging in België de laatste tijd al flink te verminderen. Om die CO2-uitstoot in de gehele Benelux nog verder te beperken, werkt HelloFresh nu ook sinds oktober 2019 met de rit- en routeoptimalisatie software van het Belgische bedrijf Conundra OptiFlow. Maatregelen zoals een meer efficiënt samengesteld rittenplan, het openen van extra transporthubs in België en ‘groene levertijden’, waarbij klanten zelf kunnen zien wat het meest duurzame bezorgmoment is, zorgen ervoor dat de bezorgers minder uren en kilometers maken voor het bezorgen van de maaltijdboxen.
‘Door de uitrol van deze initiatieven en de implementatie van Conundra OptiFlow, besparen we maandelijks maar liefst negen ritten rond de aarde’, aldus Thomas Stroo, COO van HelloFresh Benelux. ‘Daarnaast zit de laadruimte van onze bezorgbusjes 16 procent voller. Opgeteld zorgt dit alles voor een reductie van 867 ton CO2 in de Benelux op jaarbasis.’
Emissievrije bezorging
‘Duurzaamheid dragen we hoog in het vaandel bij HelloFresh. Zo heeft ons distributiecentrum een BREAAM Certificate of Excellence’ vervolgt Stroo. ‘Naast de initiatieven die we vandaag reeds nemen, werken we ook al aan de volgende groene stap: bezorging van onze maaltijdboxen met elektrische busjes en dus geheel emissievrij. We willen deze zomer nog de eerste compleet emissievrije bezorgingen doen in Gent en Antwerpen.’ De maaltijdboxleverancier werkt daarom op dit moment samen met verschillende autofabrikanten om dit mogelijk te maken. Uiteindelijke doel? ‘Tegen het einde van 2022 de helft van de gehele Benelux bezorging elektrisch te kunnen verzorgen.’ aldus Stroo.