Het blijft moeilijk om geschikte kandidaten te vinden voor vacatures in de haven van Antwerpen-Brugge. De nood is echter hoog en het havenbedrijf heeft veel vacatures die ingevuld moeten worden. Daarom start het havenbedrijf een campagne die start in april. Kostprijs: 300.000 euro.
Marktonderzoeksbureau Ipsos onderzocht de situatie. Enerzijds is er uiteraard de arbeidsmarkt met meer vraag dan aanbod. Ook het aantal knelpuntberoepen groeit nog steeds. Maar een belangrijk probleem is het imago van de haven. Mensen kennen de havenbedrijven te weinig en ze weten niet welke profielen een haven nodig heeft. Het havenbedrijf heeft immers veel meer types mensen nodig dan de stoere dokwerker.
Een ander probleem is dat de haven vaak moeilijk bereikbaar is. En openbaar vervoer is al helemaal niet goed geregeld. Sommige bedrijven nemen hier zelf al actie en voorzien pendelbussen.
In een arbeidsmarkt met meer vacatures dan werknemers, zie je al snel dat het vandaag de kandidaat is die voor een bedrijf kiest ipv omgekeerd. Een bedrijf moet nu veel meer moeite doen om zich te verkopen. Kandidaten worden dan ook zelf veeleisender. Dat zie je vooral bij jongeren en de zogenoemde zij-instromers.
Bron: TransportNieuws.be
Aanbod
Heb je zelf vacatures die moeilijk ingevuld raken? Contacteer ons en we werken samen een plan van aanpak uit.
email: [email protected]