De Antwerpse havengemeenschap heeft een actieplan klaar waarmee het de afhandeling van de containerbinnenvaart in de haven efficiƫnter wil laten verlopen. De afhandeling stond de jongste maanden op sommige maritieme terminals flink onder druk. De snel groeiende volumes en de steeds grotere zeeschepen die de haven aanlopen in combinatie met arbeidstekorten zorgen voor piekbelasting op de terminals, met hoge wachttijden voor de containerbinnenvaart als gevolg.
Aangezien de binnenvaart voor de hele havengemeenschap een belangrijke plaats inneemt in de duurzame afhandeling van goederen van en naar het achterland, werd de voorbije maanden hard gewerkt aan een gezamenlijk actieplan om op korte termijn structurele verbeteringen aan te brengen. Dat plan kreeg begin deze week de steun van de betrokken maritieme terminals, barge operatoren, rederijen, verladers, expediteurs, de Vlaamse overheid, de Vlaamse Waterweg, Alfaport-Voka en het Havenbedrijf.
Concreet zal er ingezet worden op volgende actiepunten:
ā¢ Doorgedreven digitalisering ā de in de keten beschikbare informatie stroomt onvoldoende door naar alle schakels in de keten. Daarom wordt er werk gemaakt van een havenbreed data-uitwisselingsplatform dat alle betrokken partijen rechtstreeks toegang geeft tot de real-time informatie die zij nodig hebben. NxtPort zal hier trekkende partij zijn.
ā¢ Nauwere samenwerking rondom planning ā er bestaat reeds een planningstool die het efficiĆ«nt laden en lossen van containers organiseert in de haven, nl. het Barge Traffic System of BTS. Via deze tool kan een binnenschipper zijn komst naar een terminal aankondigen, een tijdslot aanvragen of andere informatie aan de terminaloperator doorgeven. Een update van het systeem moet het gebruik van BTS verder stimuleren.
In combinatie met BTS zet de havengemeenschap ook in op een centrale lichterplanning, waarbij Ć©Ć©n centrale cel een planning opstelt voor alle containerterminals in de haven.
ā¢ Bundeling van volumes ā containerbinnenvaartvolumes worden vandaag de dag te vaak in kleine hoeveelheden aangeboden op de maritieme terminals. Dat zorgt voor een suboptimale inzet van resources bij deze terminals. Vergelijk het met tien leveranciers die Ć©Ć©n pakje aanbieden, of Ć©Ć©n leverancier die tien pakjes aanbiedt. De havengemeenschap heeft een duidelijke voorkeur voor het tweede scenario. Om dat te bereiken zal er gewerkt worden aan de bundeling van volumes, in en buiten de haven. Op deze manier zullen de binnenschepen in de toekomst grotere volumes aanleveren aan de maritieme terminals.
ā¢ Voldoende havenarbeiders ā CEPA, de werkgeverskoepel die de aanwerving van havenarbeiders voor haar rekening neemt, startte reeds in de zomer met de aanwerving van extra arbeiders en chauffeurs. Er volgen nu ook extra opleidingen zodat havenarbeiders sneller kunnen ingeschakeld worden in de afhandeling van de containerbinnenvaart.
Daarnaast wordt er werk gemaakt van de aanleg van dedicated ligplaatsen voor de binnenvaart.
De komende weken zal er per actiepunt hard gewerkt worden aan de verdere projectinitiatie. Eind januari volgt opnieuw een topoverleg met de betrokken CEOās o.l.v. het Havenbedrijf.
Wat ging er vooraf aan het actieplan?
Op 6 juli van dit jaar organiseerde het Havenbedrijf een Ronde tafel Containerbinnenvaart met alle partners uit de keten om de problematiek van de vertragingen voor de containerbinnenvaart te bespreken. Er werd een intentieverklaring ondertekend door DPW, MPET, PSA, ICBO, ASV, Alfaport-Voka, MOW, de Vlaamse Waterweg, VEA, OTM en het Havenbedrijf om de afhandeling van de containerbinnenvaart structureel te verbeteren. Aan de hand van gerichte workshops in september werden de uitdagingen en noden in kaart gebracht die het proces van afhandeling structureel en incrementeel kunnen verbeteren. In oktober werden bepaalde topics en actiepunten dieper in detail besproken met de betrokken partijen. Op 6 november werd het actieplan gevalideerd met de betrokken CEOās en werden de nodige engagementen genomen.