Vorig jaar voerde het Havenbedrijf een strategische achterlandanalyse uit om de suboptimale, intermodale aanwezigheid van de haven van Antwerpen te versterken. Via een open projectoproep aan de uitgebreide havengemeenschap, konden externe partijen nieuwe of verbeterde spoor- en/of binnenvaartverbindingen voorstellen om de Antwerpse haven beter aan te sluiten op het netwerk van inlandterminals in Zuidoost-Nederland. Op die manier wil het Havenbedrijf de ontsluiting van de haven met haar kernachterland verder optimaliseren.
Uit de ingezonden voorstellen werden 2 projecten geselecteerd. Danser Group in samenwerking met BCTN en Oosterhout Container Terminal in samenwerking met haar partners Brabant Intermodal, Markiezaat Container Terminal en Pro-log. Beide projecten gingen midden mei 2014 van start. De nieuwe binnenvaartdienst van Danser Group/BCTN vaart vanuit de hub Nijmegen 6x per week op Antwerpen. Vanuit deze hub worden er hoogfrequente verbindingen ingelegd op Venlo en Venray (6x per week binnenvaart) en op de regio Hengelo (5x per week over de weg). Zo is de haven van Antwerpen dagelijks verbonden met het zuiden en oosten van Nederland en via de hub in Nijmegen is ook het Duitse, Franse en Zwitserse achterland optimaal ontsloten. (www.bctn.nl/antwerp of www.danser.nl)
De nieuwe containerbinnenvaartdienst van Oosterhout Container Terminal vaart in een eerste fase 6x per week vanuit de hub Oosterhout, met een stop in Markiezaat Container Terminal (Bergen-op-Zoom), op Antwerpen. Vanuit de hub in Oosterhout worden er hoogfrequente binnenvaartverbindingen ingelegd met de partnerterminals Tilburg, Waalwijk en Veghel en is de railterminal in Eindhoven via de weg verbonden.
Met de toekenning van beide projecten faciliteert het Havenbedrijf een maximale dekking van het gebied Zuidoost-Nederland. De dienst van Danser Group is voornamelijk gericht op de Nederlandse provincies Limburg en Gelderland. Het project van Oosterhout Container Terminal richt zich op terminals in de provincie Noord-Brabant. Beide voorstellen zijn complementair op het gebied van regioafbakening en bieden daardoor een grote meerwaarde voor de Antwerpse havengebruikers gelet op de hoogfrequente verbindingen met vaste en transparante vaarschema’s.