Haven Antwerpen bouwt APCS verder uit

Het Antwerp Port Community System (APCS), het havenbreed samenwerkingsverband dat voor een vlotte uitwisseling van elektronische gegevens tussen overheden en havengebruikers zorgt, wordt in 2013 en 2014 verder uitgebouwd. Het draagt daarmee bij tot een vlotte doorstroming van goederen en informatie over de goederenstromen die over Antwerpen lopen.

Een van de vernieuwingen is de uitbreiding van de e-Balie voor goederen die de Europese Unie verlaten. Nu wordt ze uitsluitend toegepast voor containers, goed  voor 15.000 aangiften per maand. De bedoeling is ze uit te breiden met roro-trafieken. Het onderzoek naar het draagvlak in de sector en de functionele analyse worden in het eerste kwartaal afgerond.
De e-Balie laat de goederenbehandelaar, die als ‘trader at exit’ geldt, toe om de gegevens over de betrokken goederen die hij van de verzender heeft ontvangen automatisch via elektronische weg door te geven aan de Administratie der Douane en Accijnzen.

Ook aan de importkant worden stappen gezet. Zo komen er oplossingen voor het hergebruik van manifestgegevens voor het opmaken van transitdocumenten en voor het hergebruik van importcontainers voor een nieuwe exportzending. APCS zal hiervoor samenwerken met Avantida, de firma waarin MSC Belgium een eigen weboplossing heeft afgesplitst en die nu dus havenbreed en multicarrier zal worden aangeboden. De besprekingen over de technische organisatie zijn bezig.

Ook wordt gewerkt aan een douane-vrijgavebericht op containerniveau. Dit moet voorkomen dat containers op de terminal worden weggehaald vooraleer ze een douanebestemming krijgen. De vermoedelijke opleveringsdatum ligt in 2014.

Nog in 2014 wordt ook de vereenvoudiging voor de aangifte van gevaarlijke goederen gepland. Het nieuwe basisprincipe is een enkelvoudige aangifte. De aanvullende aangifte van afvoer wordt vervangen door de uitwisseling van terminalberichten. Tevens wordt het beheer van de veiligheidsdossiers geïntegreerd in APCS.

Voor de containerbinnenvaart treedt in februari 2013 de nieuwe versie van het Barge Traffic System (BTS) in werking. Dit gaat gepaard met het opstellen van afspraken en richtlijnen tussen de betrokken spelers en wordt gekoppeld aan een havenbrede lichterplanning.

BTS speelt een centrale rol in de afhandeling van de containerbinnenvaart. Het gaat om een communicatieplatform tussen terminals en lichtermaatschappijen om de planning aan de containerterminals strikter te organiseren. Op termijn beoogt het Havenbedrijf het BTS uit te breiden tot de hele binnenvaart.

Bron: Port of Antwerp

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.