Na een jaar proefdraaien binnen het project D-Via, is in Hasselt deze week het stadsdistributiecentrum CityDepot geopend. In de dienstgebouwen van de stad, die gelegen zijn aan de Hellebeemden, is daarvoor 300m² vrijgemaakt. Daar kunnen grote trucks voortaan hun leveringen voor winkels in het centrum lossen. Twee keer per dag rijdt een elektrische vrachtwagen van 12 ton de goederen naar de binnenstad om ze bij de winkelier af te leveren.
“Wij zeggen dat we die laatste kilometers op een energievriendelijke manier per elektrische vrachtwagen afleggen”, vertelt burgemeester Hilde Claes. “Het is de bedoeling dat goederen die voor 12 uur in het depot geleverd worden, dezelfde dag nog in de winkel staan. Daarnaast bieden we, naast deze basisdiensten nog extra, betalende, diensten aan. Daar horen ook ‘just in time’-leveringen bij, maar ook het huren van opslagruimte, het meenemen van het afval van de handelaars en het oppikken van hun poststukken om ze aan De Post te bezorgen. Op termijn wordt dit takenpakket nog uitgebreid.”
In deze eerste fase opteert de stad voor een oppervlakte van 300 vierkante meter in de eigen centrale werkplaatsen. Eerst was er opslagruimte in één van de gebouwen van de Group Machiels of bij Logistra vooropgesteld, maar voor de opstart wil de stad eerst nog afwachten met huren van een ruimte. Ondanks dat er vorige jaar aan een tiental handelaars gevraagd werd om mee te werken aan het project, zijn er momenteel nog maar twee winkels gewonnen. Het project lijkt niet meteen een groot succes, maar burgemeester Claes is ervan overtuigd “dat er binnen het jaar heel wat handelaars zullen meedoen.’
De elektrische vrachtwagen waarmee er wordt geleverd is uniek in Europa. “Het is de eerste volledig elektrisch aangedreven wagen in Europa”, zegt Ivo Marechal van het logistiek bedrijf H. Essers, dat zorgt voor de vrachtwagen. “Deze wagen biedt een goede oplossing als het gaat om de uitstoot van schadelijke stoffen en is uitermate geschikt voor deze leveringen.” Het project loopt twee jaar en dan volgt een evaluatie. Voorlopig subsidieert de stad 150.000 euro, gespreid over twee jaar. De totale kostprijs bedraagt ongeveer 800.000 euro en het is de bedoeling dat het project financieel zelfbedruipend wordt.
Bron: het Nieuwsblad