Steeds meer Belgische bedrijven schakelen over van vrachttransport op diesel of benzine naar transport op LNG. Het vermogen en de actieradius van vrachtwagens die deze brandstof gebruiken, is niet alleen vergelijkbaar met klassieke vrachtwagens, LNG-trucks zijn ook een pak milieuvriendelijker. Gyproc, dat deel uitmaakt van de Franse wereldleider in bouwmaterialen Saint-Gobain, heeft de groene shift nu ook gemaakt. “De inzet van LNG-trucks is een belangrijke stap richting duurzaam ondernemen op alle vlakken”, zegt Rini Quirijns, CEO van Gyproc. Daarnaast zet het bedrijf ook schepen in – waardoor het vrachtwagens van de baan houdt – en maakt het werftransport in steden zo verkeersvriendelijk mogelijk.
Sinds 2018 is de inzet van vrachtwagens op LNG, een vloeibare vorm van aardgas, in opmars. Volgens een studie van energieregulator CREG zijn voertuigen op aardgas economisch én ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Ze hebben een vermogen van 400 pk en een kunnen tot 1.500 kilometer rijden op één tank. Ze moeten dus niet onderdoen voor klassieke vrachtwagens. Bovendien stoten LNG-trucks fors minder uit dan de huidige Euro 6 normen: 15 % minder CO2, 70 % minder NOx en tot 99 % minder fijn stof.
Ook Gyproc, marktleider in gipsoplossingen, speelt in op de groene trend. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Group-GTS. “We proberen te werken aan meer gezonde lucht voor iedereen”, legt CEO Rini Quirijns uit. “Daarom zijn we voor onze binnenlandse transporten vanuit Kallo met onze vrachtwagens overgeschakeld van diesel naar LNG. Zo dragen we ons steentje bij aan duurzamer transport en een properdere haven.”
Business opportunity
“Samen met onze fleet manager hebben we de LNG-trucks uitvoerig getest”, zegt Ben Geybels, CEO van Group-GTS. “We hebben uitgerekend dat er een echte business opportunity is. De voorwaarden zijn wel dat de trucks 130.000 kilometer per jaar rijden, en dat ze in vaste pendeldiensten ingezet worden. Het netwerk van LNG-tankstations is namelijk nog vrij beperkt.”
“Steeds meer klanten hebben een klimaatbeleid en willen dat wij CO2-emissies verlagen”, vult Geybels aan. “De meesten zijn evenwel niet bereid om meer te betalen voor hun transporten. Maar als we de vooropgestelde afstanden halen, komen we met LNG goedkoper uit dan met diesel, met een beduidend lagere milieu-impact. En dat met dezelfde rijprestaties, dat hebben de tests bevestigd.”
Gyproc is alvast tevreden over het gebruik van de LNG-trucks en over de samenwerking met Group-GTS. Maar LNG-trucks zijn voor het bedrijf niet de enige manier om in te zetten op duurzaam transport. “Bij Gyproc vinden we het leven te kort om in de file staan”, zegt CEO Rini Quirijns. “We vinden het belangrijk om ook in andere groene trends mee te gaan.” Zo zet het bedrijf ook binnenschepen in om grondstoffen aan te leveren en afgewerkte producten te vervoeren.
13 vrachtwagens
Recent schakelde Gyproc over naar een nieuw soort binnenschip: de Pallet Shuttle Barges. Dat heeft een laadvermogen van 300 ton. Het werd specifiek ontwikkeld om op een efficiënte manier goederen op pallets te vervoeren, gaande van bouwmaterialen tot consumptiegoederen, stukgoed, rolcontainers en trailers. Met één zo’n binnenschip haalt Gyproc per traject 13 vrachtwagens van de weg.
Ook voor intern transport gaat maakt Gyproc duurzame keuzes. Momenteel rijden hun heftrucks op gas, en niet langer op diesel. In de toekomst wordt zelfs omgeschakeld naar elektrische heftrucks. Tot slot neemt Gyproc ook slimme maatregelen rond werftransport. Voor een recent project in samenwerking met de stad Gent werd bijvoorbeeld afgesproken om geen transporten te doen tijdens de begin- en einduren van de scholen. Gyproc verbindt zich er ook altijd toe om bij het laden en lossen bijzondere aandacht te geven aan een veilige befietsbare doorgang.