Infrabel laat weten dat de grootste spoorwerken in de haven van Zeebrugge klaar zijn. Er werd een gemoderniseerd vormingsstation voor goederentreinen in gebruik genomen.
12 jaar werkten Infrabel en TUC RAIL aan het vormingsstation in Zeebrugge. Het vormingsstation heeft in totaal 18 sporen en bestaat uit twee grote sporenbundels: de vertrek- en aankomstbundel Zwankendamme (deze werd eerder al aangelegd en was eind 2018 klaar) en de rangeerbundel Zeebrugge. Deze laatste telt acht sporen waarvan vier met bovenleiding. Daarnaast zijn drie sporen in de bundel lange sporen van 750m, waardoor hier lange goederentreinen tot 45 wagons kunnen behandeld worden. Indien nodig kunnen beide bundels ook nog uitgebreid worden. Naast de 18 sporen heb je ook nog een kleinere, aparte bundel met 4 sporen waar klanten hun locomotieven tijdelijk kunnen parkeren. Geen capaciteitsverlies meer dus, wat eerst wel het geval was omdat de locomotieven vroeger in het vormingsstation geparkeerd werden.
De bundel Zwankendamme heeft tien geëlektrificeerde sporen waarvan vier lange sporen. Het volledige vormingsstation werd uitgerust met een moderne seininrichting. Daarnaast werd ook heel wat geïnvesteerd in veiligheid en gebruiksgemak door de bundels uit te rusten met optimale verlichting, brandblussystemen, technische uitrustingen, brede toegangswegen en dienstpaden.
De bundels zijn allemaal aan dezelfde kant van de spoorlijn gelegd voor reizigers. Doordat de goederentreinen minder vaak de reizigerslijn moeten kruisen, zal dat de veiligheid verhogen, maar ook de stiptheid en capaciteit van de treinen.