In de achterhaven van Zeebrugge zal een waterstoffabriek gebouwd worden die vrachtverkeer groener moet maken. De fabriek, Hyoffwind, zal groene energie uit zon en wind gebruiken voor de productie van groene waterstof. Deze zal dan weer gebruikt worden door de industrie om bepaalde producten te produceren, maar vooral om vrachtvervoer groener te maken.
Hyoffwind is het grootste project tot nu toe, met een capaciteit van 25 megawatt. Uiteindelijk zou de fabriek kunnen opgeschaald worden tot 100 megawatt. De bouw van de fabriek start nog deze maand en zou binnen 2 jaar operationeel moeten zijn.
Groene vrachtwagens en schepen
De hoofddoelstelling is productie voor transport. In de eerste plaats zal er waterstof geproduceerd worden voor vrachtwagens. De extra capaciteit aan groene waterstof die hierdoor ontstaat, zal het wegtransport helpen bij zijn transitie naar een meer groene manier van werken. Maar ook waterstof voor schepen behoort tot de doelstellingen.
Opslag energie
Het voordeel van waterstof is dat energie uit wind of zon opgeslagen kan worden. Wanneer er overaanbod is op zonnige dagen of dagen met veel wind, dan gaat er veel energie verloren. Door die om te zetten in waterstof, kan deze energie gebruikt worden op andere momenten.