Voor het eerst zijn groene flitspalen ingezet die de uitstoot van wagens kan meten. Op die manier kan fraude met AdBlue of roetfilters opgespoord worden. Minister Demir is alvast van plan om de flitstechnologie ook in te zetten bij politiecontroles.
Tot nu toe werden nauwkeurige metingen uitgevoerd van 190.000 voertuigen terwijl ze voorbij reden. Problemen met de uitstoot kunnen veroorzaakt worden door slecht onderhoud, maar de laatste jaren, omdat nieuwe voertuigen steeds schoner worden, zijn het vooral fraudeurs die meer uitstoten dan mag. Zo is al 80% van het fijn stof uitgestoten door bestelwagens en dieselwagens afkomstig van slechts 10% van die wagens.
De controles komen er nu omdat slechte luchtkwaliteit nefast is voor de gezondheid van de bevolking. Maar fraude met uitstoot kan ook oneerlijk concurrentievoordeel geven. Zo betaalt een Euro-5 vrachtwagen minder verkeersbelastingen dan een Euro-4. Dat is logisch, maar niet als die zijn roetfilter verwijderd heeft.
Minister Demir wil de groene flitsers ook gebruiken voor politiecontroles. Ze wil acht toestellen kunnen inzetten. Door de controles wordt geschat dat het inperken van roetfilterfraude de uitstoot van fijn stof met 15% kan doen dalen. Fraude met AdBlue aanpakken kan dit zelfs met 40% doen dalen.
Ook de haven van Antwerpen heeft intussen een project op dit vlak lopen.