Vanaf 1 januari 2017 zal je ook ecocombi’s in WalloniĆ« zien rondrijden. Deze Super Trucks zijn langer (25,25m ipv 18,75m) en mogen zwaarder zijn (60 ton ipv 44 ton). Met het toestaan van ecocombi’s wil de Waalse regering tegemoetkomen aan de steeds groter wordende vraag naar transport. Alternatieven zoals spoor- en waterwegen vormen deels een antwoord, maar ook effectief wegvervoer is een must.
Dankzij de grotere laadcapaciteit kunnen ecocombi’s zorgen voor minder verplaatsingen om dezelfde hoeveelheid goederen te verplaatsen. Twee ecocombi’s nemen evenveel mee als drie traditionele vrachtwagens. Dat betekent minder afgelegde kilometers, met mogelijk gunstige gevolgen voor het milieu, minder verkeer en minder ongevallen.
In Zweden, Denemarken en Nederland wordt al jaren gewerkt met ecocombi’s en daar wordt er geen negatief gevolg op de verkeersveiligheid vastgesteld. Maar de specifieke ruimtelijke planning en het dichte wegennet maken de situatie in WalloniĆ« toch specifiek. Daarom zal de Waalse regering via een proefproject de gevolgen voor de verkeersveiligheid beoordelen.
Zo zal er gekeken worden naar de wegen (niet alle banen zijn even geschikt), de ervaring van de chauffeurs, de richtlijnen waarbinnen ecocombi’s zullen werken, de veiligheid voor andere gebruikers, de mogelijke alternatieven die beschikbaar zijn enzovoort.
Elke jaar zal er gerapporteerd worden aan het Waalse parlement.