Containers die naar en uit de Antwerpse Haven gaan via het Albertkanaal, worden vanaf 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin terminal aan het Albertkanaal. Dan worden ze minstens per 20 containers met een lichter naar Ć©Ć©n van de deep sea terminals gestuurd. Deze nieuwe manier van werken gebeurt op advies van en in samenwerking met het Havenbedrijf Antwerpen en het Vlaamse Gewest.
āWe zijn 100% voorbereidā, zegt Marc Smet, CEO van de Gosselin Group. āVerleden jaar breidden we onze terminal uit met 20.000 mĀ², waardoor we het extra volume perfect kunnen behandelen.ā
Uit het persbericht van het Havenbedrijf Antwerpen:
Sinds 2018 hebben het Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaamse Overheid consolidatiehubs aangesteld op de verschillende vaarcorridors naar de haven. Doel is om de containerbinnenvaart te ondersteunen in de bundeling van volumes.
Vanaf 1/2/2020 wordt Gosselin Container Terminal in Deurne een bijkomende hub in dit ondersteuningsprogramma. Ook hier kunnen binnenvaartoperatoren volumes bundelen aan een overslagkost van 5 euro. De consolidatiehubs organiseren vervolgens het transport van en naar de maritieme terminals aan een vastgelegd transporttarief per hub.
Het bundelen van volumes is een van de pijlers uit het actieplan containerbinnenvaart en heeft tot doel de call sizes van binnenschepen op de maritieme terminals te vergroten en zo de afhandeling te optimaliseren. Bundeling van volumes kan gebeuren via samenwerking met andere operatoren of uitwisseling van containers in het achterland, al dan niet via bovenstaande hubs.