In North Sea Port groeit het transport van goederen naar het achterland via de binnenvaart gestaag door. In slechts vijf jaar tijd is dit percentage gestegen van 54% naar een indrukwekkende 60%. Deze bevindingen zijn afkomstig uit het vijfde onderzoek dat de haven heeft uitgevoerd onder bedrijven in het hele grensoverschrijdende havengebied.
Als een multimodale haven legt North Sea Port een sterke nadruk op duurzaam vervoer. Voor de vijfde keer op rij heeft de haven onderzoek gedaan naar de verschillende vervoerswijzen die bedrijven in 2022 gebruiken om goederen van en naar het achterland te verplaatsen.
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 60% van de goederen via binnenvaartschepen wordt vervoerd, wat een toename van 6% betekent in de afgelopen vijf jaar. Dit omvat zowel het laden als het lossen van goederen op binnenvaartschepen.
Daarnaast is het wegvervoer goed voor een aandeel van 28%, terwijl het spoorvervoer stabiel blijft op 10%, ondanks de gestegen kosten. Transshipment, oftewel het overladen van lading van het ene schip naar het andere of naar een andere vervoerswijze, vertegenwoordigt 2%.
“De meest opmerkelijke vooruitgang op het gebied van duurzaam transport is te zien in het aandeel van de binnenvaart. Met 60% is dit ronduit opmerkelijk te noemen. Deze cijfers uit het modalsplitonderzoek laten zien dat bedrijven en rederijen in North Sea Port blijven investeren in vervoer via de binnenvaart,” merkt Daan Schalck, CEO van North Sea Port, op.
North Sea Port blijft zich actief inzetten voor een ‘modal shift’ richting duurzaam transport via de binnenvaart en het spoor. Dit grensoverschrijdende havengebied beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen en bevindt zich op een strategisch punt voor Europese vervoersmogelijkheden via binnenvaart, spoor en wegvervoer, met aansluiting op diverse Europese vervoerscorridors.
Het transport over binnenwateren zal naar verwachting verder toenemen met de voltooiing van het Seine-Scheldeproject, waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen tot 4.500 ton zelfs tot in Parijs kunnen varen.
Wat betreft spoorontwikkelingen werkt de haven nauw samen met spooroperatoren ProRail en Infrabel aan onder andere een nieuwe verbinding aan de oostoever tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate, een nieuwe zuid-oostboog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug, en de ontsluiting naar het noorden van de spoorbundel bij het Kluizendok.