Sinds gisteren 14u zijn de treinbestuurders in het goederendepot in Antwerpen in staking. Volgens ACOD Spoor is de staking spontaan en zou ze nog duren tot vanavond 22u. De staking zou zo goed als compleet zijn, waardoor er geen enkele goederentrein Antwerpen meer uitrijdt. Ook de treinbestuurders van de goederentreinen in Ronet (Namen) hebben zich intussen bij de staking aangesloten.
Marc Bogaert van de socialistische vakbond zegt dat treinbestuurders onder druk gezet zijn om de overstap te maken van de NMBS naar NMBS Logistics, met minder interessante arbeidsvoorwaarden en onzekerheid over hun statuut. Bij NMBS Logistics zijn ze alvast niet blij met de wilde staking en kijkt momenteel wat ze kan doen tegen de stakers. Het betreurt de actie ook omdat het goederenvervoer momenteel niet in een makkelijke situatie zit. Verder benadrukt de woordvoerster ook dat de overstap van treinbestuurders naar NMBS Logistics op vrijwillige basis gebeurt.
Ook Marc Van Peel, havenschepen en voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft weinig begrip voor de actie. “Ik begrijp niet wat de stakers hierbij denken te bereiken.” Ook hij verwijst naar de problemen bij de goederenactiviteiten en onzekerheid. Stakingen als deze doen daar geen goed aan en klanten haken af. Hij geeft geen mening over de twistpunten tussen vakbonden en management, maar begrijpt niet hoe acties als deze vooruitgang kunnen geven.
Na afloop van de staking volgt er overleg met de directie. Er kan nog niet goed ingeschat worden wat de kostprijs van de actie is, maar die ligt wellicht tussen 0,5 en 1 miljoen euro. Annik Dirkx, havenwoordvoerster, voegt toe dat de imagoschade nog veel groter is.
Bron: de Morgen